Supermasivní černá díra v centru Mléčné dráhy se probudila před 200 lety

Analýza rentgenového záření z okolí supermasivní černé díry v centru Mléčné dráhy prozradila intenzivní výtrysk, ke kterému došlo přibližně před 200 lety

28.06.2023 - Stanislav Mihulka

Supermasivní černá díra v centru Mléčné dráhy – Sagittarius A* (Sgr A*) je v porovníní se svými kolegyněmi v jiných galaxiích mimořádně klidná. Z našeho pohledu vlastně téměř nezáří, což značí, že nepohlcuje okolní materiál. Nová zjištění, získaná prostřednictvím dalekohledu NASA IXPE (Imaging X-ray Polarimetry Explorer) ale naznačují, že úplně bez aktivity není.

Rentgenový teleskop IXPE funguje ve vesmíru od prosince 2021. Je součástí programu Explorers, v němž vznikl jako levný a relativně malý teleskop pro astrofyzikální pozorování. Z dat teleskopu IXPE vyplývá, že naše supermasivní černá díra přibližně před 200 lety nějaký materiál pozřela, což vedlo k emisi rentgenového záření.

Rentgenové záření v srdci Galaxie

Astronom Frédéric Marin z Astronomické observatoře ve Štrasburku a jeho kolegové se zaměřili na molekulární mračna v blízkosti Sgr A*. Odborníci předpokládali, že tato chladná a temná mračna budou vykazovat jen slabé rentgenové záření. Ukázalo se ale, že tato mračna září v rentgenové oblasti velmi jasně.

Sgr A*

Snímek teleskopu IXPE zachycuje zvýšenou aktivitu rentgenového záření poblíž Sgr A* (odstíny oranžové). (foto: NASA/MSFC/CXC, F. Marin, L. Frattare, J. Major, K. Arcand, CC BY-SA 4.0)

Teleskop IXPE dokáže mimo jiné změřit i polarizaci rentgenového záření, čili průměrný směr a intenzitu elektrického pole elektromagnetických vln. Marin s kolegy k pozorování IXPE přidali pozorování amerického rentgenového teleskopu Chandra a evropského XMM-Newton. Díky tomu zjistili, odkud se zvláštní rentgenové záření vzalo. Jejich výzkum publikoval vědecký časopis Nature.

TIP: Říhnutí spícího monstra: Minivýtrysk supermasivní černé díry v centru Mléčné dráhy

Úhel polarizace záření slouží jako kompas, který nám ukázal směr k záhadnému zdroji, co vytvořil pozorované rentgenové záření,“ vysvětluje Riccardo Ferrazzoli z Italského národního institutu pro astrofyziku v Římě. „A co že jsme našli v tom směru? Nic jiného než Sgr A*.“ Badatelé tak došli k závěru, že před 200 lety naše supermasivní černá díra vypálila krátkodobý, ale intenzivní výtrysk při pozření hmoty z okolí.