Návrat po třech letech: Strašidelná halloweenská planetka přiletí znovu

22.12.2017 - Martin Reichman

Planetka s označením 2015 TB145 vzbudila před dvěma lety velkou pozornost. Během Halloweenu minula Zemi ve vzdálenosti 1,3násobku cesty k Měsíci. A příští rok se vrátí

Vizualizace planetky 2015 TB145. Z určitého úhlu připomíná lidskou lebku.

Průlet, jaký předvedla planetka 2015 TB145 během Halloweenu 2015, se nevidí každý den. Zemi tento přibližně 600 metrů velký objekt minul skutečně těsně. Během maximálního přiblížení jej dělilo od Země jen 486 000 kilometrů, tedy zhruba 1,3násobek vzdálenosti k Měsíci. V kosmickém měřítku jde o skutečně mimořádně krátkou vzdálenost.

TIP: Kolem Země prosvištěla šestisetmetrová planetka 2015 TB145

Pozornost si ale získala i z jiného důvodu. Z určitého úhlu totiž připomínala lidskou lebku. Když k tomu připočítáme datum jejího průletu, je jasné, že měla o pozornost postaráno.

Návrat po třech letech

Podle španělských astrofyziků se na její návštěvu můžeme těšit i v příštím roce. Tentokrát ale nepůjde ani zdaleka o tak dramatickou událost. Planetka 2015 TB145 by měla Zemi minout v polovině listopadu 2018 ve vzdálenosti více než 100násobku vzdálenosti k Měsíci.

Podle Pabla Santos-Sanze z ústavu astrofyziky ve španělské Andalusii jde pravděpodobně o zaniklou kometu, která již ztratila většinu své vody a další těkavé materiály potřebné k vzniku typického ohonu.

Průlet planetky 2015 TB145 v roce 2015 byl na dlouhou dobu posledním takto blízkým setkáním. Na to další si budeme muset počkat do 7. srpna 2027, kdy se k Zemi přiblíží planetka 1999 AN10 na vzdálenost 390 tisíc kilometrů.

Astronomy & Astrophysics