Návštěvníci z vesmíru nebudou ‚zelení mužíčci‘, tvrdí astronom institutu SETI

18.06.2021 - Stanislav Mihulka

Lety mezi hvězdami jsou nejspíš velmi dlouhé a nudné. Umělé inteligence by to určitě zvládly lépe než tvorové s biologickým tělem

<p>Návštěvníci z vesmíru by zřejmě nebyli živí tvorové. Podle vedoucího astronoma institutu SETI je pravděpodobnější návštěva v podobě umělé inteligence.</p>

Jsme ve vesmíru sami? A pokud nejsme, setkali jsme se už někdy s mimozemskou civilizací? Naše představy o návštěvnících z vesmíru se neustále vyvíjejí. Nejčastěji si je ale představujeme jako živé bytosti, více či méně podobné nám samotným.

Podle Američana Seth Shostaka, vedoucího astronoma v institutu SETI (Search for Extraterrestrial Intelligence), nás ale možná v tomto směru čeká překvapení. Shostak je přesvědčený, že pokud jsme se již setkali s cizí civilizací, nešlo o setkání s organickými stvořeními. Pravděpodobnější je podle něj možnost, že nás navštívila mimozemská umělá inteligence. Řečeno řečí filmů, nikoliv E.T. – Mimozemšťan, ale spíše Nevědomí (Oblivion).

Mimozemské inteligence

Shostak je přesvědčený, že lety mezi hvězdami bez „nadsvětelného“ pohonu nejsou moc lákavou vyhlídkou pro biologické tvory. Takové lety by trvaly nesmírně dlouho a byly by zřejmě dost nudné, protože mezi hvězdami se obvykle neděje nic moc zajímavého. S naší nejlepší kosmickou technologií bychom i k nejbližší hvězdě Proximě Centauri letěli zhruba 75 tisíc let.

Pokročilé civilizace by podle Shostaka sice mohly vyvinout jiné typy pohonu kosmických lodí, díky nimž by to zvládly podstatně rychleji, ale i pro takové lety budou nejspíš vhodnější umělé inteligence umístěné ve strojích, a nikoliv v biologických tělech. Umělým inteligencím by pak nejspíš nevadilo, že letí vesmírem dlouhé tisícovky let. Nepotřebovaly by potravu, vzduch, zdravotní péči ani zábavu mimo své simulované prostředí.

TIP: Pátrání po životě ve vesmíru: Proč mimozemšťané mlčí?

Shostak také okomentoval nejznámější teorie, podle kterých stojí mimozemšťané za stavbou obřích pyramid. Stejně jako v případě publikovaných záběrů neidentifikovatelných létajících předmětů je ale přesvědčený, že pro pyramidy i UFO existují mnohem prozaičtější vysvětlení než případná návštěva z kosmu. „Upřímně věřím, že v naší Galaxii existují i jiné živé inteligentní bytosti, nevěřím ale, že se pohybují někde kolem nás. Nyní a ani v minulosti,“ prohlásil v nedávném rozhovoru astronom Shostak.