Nebezpečný vesmír: Kolik záření schytají astronauti cestou na Mars?

25.09.2018 - Stanislav Mihulka

Meziplanetární prostor je plný životu nebezpečného kosmického záření. Jak velké nebezpečí hrozí budoucím vesmírným cestovatelům?

Lidé už konečně pokukují po cestování na rudou planetu. Taková cesta na Mars ale přináší celou řadu úskalí, jak pro techniku, tak i pro samotné astronauty. Jen během cesty na Mars budou lidé muset čelit možným technickým problémům, nudě, ponorkové nemoci, a v neposlední řadě i kosmickému záření.

Data z kosmických sond, které tuto cestu již podnikly, nám napovídají, kolik asi radiace od kosmického záření astronauti během této cesty schytají. Přístroje to zvládají relativně dobře, ale lidské tělo je bohužel obzvláště náchylné k poškození zářením, dokonce více než většina organismů na Zemi.

Jordanka Semkova z Bulharské akademi věd a její spolupracovníci použili měření evropské meziplanetární sondy ExoMars Trace Gas Orbiter a propočítali, že samotná cesta se Země na Mars při soudobých technologiích vystaví astronauty značné dávce záření. Vypadá to, že astronauti za tuto jedinou cestu dostanou nejméně 60 procent dávky záření, která je maximální doporučenou bezpečnou celoživotní dávkou.

TIP: ExoMars Trace Gas Orbiter a modul Schiaparelli EDM jsou na dohled Marsu

Maximální doporučená dávka se u různých lidí liší - pro mladou ženu je to dávka 1 sievertu, pro staršího muže 4 sieverty. Šedesát procent této dávky během cesty k Marsu je ale každopádně hodně. Další dávku záření pak astronauti mohou dostat na povrchu Marsu. Vědci se této záležitosti budou muset důkladně věnovat.

• Zdroj fotografií: ESA–D. Ducros