Nejdražší dinosaurus: Kostra tyrannosaura se vydražila za téměř tři čtvrtě miliardy

12.10.2020 - Stanislav Mihulka

Jedna z největších a nejúplnějších koster Tyrannosaura rexe na světě se prodala v dražbě za 31,8 milionu dolarů

<p>Téměř kompletní kostra tyranosaura se prodala za více než dvojnásobek původní rekordní ceny fosilie dinosaura.</p>

Kolik byste zaplatili za kompletní kostru legendárního T. rexe? Před pár dny si pozornost světa získal prodej (téměř) kompletní kostry vrcholového predátora samotného konce druhohor. Cena kostry, které se přezdívá Stan, se nakonec vyšplhala na více než 31,8 milionů dolarů (zhruba 733 milionů Kč). Je to zhruba čtyřikrát více, než kolik se původně čekalo. Zároveň jde o zdaleka nejvyšší částku, jaká kdy byla zaplacena za fosilii dinosaura.

Stan je jednou z nejvíce kompletních koster tyranosaura, co byla kdy nalezena. Na délku měří asi 12 metrů, do výšky 4 metry. Tvoří ji celkem 188 nalezených kostí. Pochází ze slavného geologického souvrství Hell Creek, které představuje nejmladší vrstvy geologického záznamu období druhohor, nejsvrchnější křídy. Kostru objevil Stan Sacrison na jaře roku 1987 a ze země ji paleontologové vykopávali mezi lety 1992 a 2003.

TIP: Scotty z Kanady je největší a nejstarší T. rex, jakého jsme kdy našli

Prodej Stana byl hvězdnou atrakcí akce Christie’s Evening Sale of 20th Century Art. Dosavadním držitelem rekordu byla jiná kostra tyranosaura, které se přezdívá Sue. Ta byla prodána v roce 1997 za částku, která vzhledem k inflaci odpovídá asi 13,4 milionům dolarů (asi 308 milionům Kč). Zatím není jasné, kdo tyranosaura Stana koupil a kde skončí. Můžeme jen doufat, že zůstane přístupný veřejnosti. Zaručené to ale pochopitelně není.