Nejrychlejší cesta na Mars? Vezměte to přes Venuši, radí planetární vědci

09.07.2020 - Martin Reichman

Jak dostat člověk na Mars a zpět? Podle planetárních vědců je jedinou smysluplnou možností cesta přes Venuši

<p>Podle vědců je cesta k Marsu přes Venuši rychlejší a levnější než přímá cesta Země – Mars.</p>

Mars se po desetiletí jeví (po Měsíci) jako další logická zastávka pro multiplanetárního člověka. Cesta k rudé planetě (a možná i z ní) by ale mohla mít i překvapivou mezizastávku – Venuši. Tvrdí to alespoň planetární geolog Noam Izenberg z americké Univerzity Johnse Hopkinse (JHU).

Podle Izenberga a jeho kolegů je cesta k Marsu přes Venuši rychlejší a levnější než přímá cesta Země – Mars. Podle vědců není Venuše alternativou, ale nezbytností. Planetární geomorfolog Kirby Runyon z JHU dokonce tvrdí, že „Venuše je cestou, jak dostat člověka na Mars“.

Je to sice dál, ale zato...

Pro cestu lidské posádky na Mars existují v zásadě dvě možnosti – první, která vypadá na první pohled jednodušeji, je přímá cesta ze Země k Marsu. Problémem této varianty je ale podle vědců návrat astronautů. Ti by museli na rudé planetě přečekat až 18 měsíců, než by nastalo vhodné postavení obou planet ke zpátečnímu přeletu.

Druhou možností je podle vědců z JHU využít k cestě tam (anebo k cestě zpět) gravitaci Venuše. To by podle jejich výpočtů dramaticky snížilo množství energie potřebné k této dlouhé cestě. Zatímco vhodné podmínky pro přímou trasu by podle vědců nastaly každých 26 měsíců, v případě využití gravitace Venuše by bylo možné k rudé planetě cestovat každých 19 měsíců. Pobyt astronautů na Marsu by se v takovém případě mohl zkrátit na méně než jeden měsíc.

Dalším pádným argumentem pro zahrnutí Venuše do plánů k cestě na Mars jsou podle planetárních vědců peníze. Využití Venuše by nejen ušetřilo náklady na samotnou cestu, umožnilo by také její průzkum. Podle planetárního geologa Státní univerzity v Severní Karolíně Paula Byrnea je průzkum dvou planet v rámci jedné mise výrazně levnější než dvě samostatné mise. Byrne zmiňuje například rychlejší odezvu pro povely roverů a dalších zařízení. Ta v případě trasy Venuše – Země činí 28 minut. V případě přenosu na oběžnou dráhu Venuše by vše probíhalo takřka v reálném čase.

TIP: Jak dlouho trvá cesta na Mars? Kdo se tam dostal nejrychleji?

Kirby Runyon je přesvědčen, že podobným směrem uvažuje i NASA. Ve zprávě z letošního dubna NASA jako jednu ze svých priorit zmiňuje program lunární základny projektu Artemis. Na Měsíci by NASA ráda otestovala „přístupy ke zmírnění rizik pro posádky dlouhodobých misí, například dvouleté mise k Marsu“. Pokud NASA neuvažuje o nějakém nekonvenčním způsobu pohonu, znamená podle Runyona právě využití Venuše, coby prostředníka v cestě na Mars.