Největší z ptakoještěrů: Jak dokázali vzlétnout obří quetzalcoatlové?

02.01.2022 - Stanislav Mihulka

Největší létající tvorové historie měli rozpětí větší než stíhací letoun JAS 39 Gripen. Jak se tito více než 200 kilogramů těžcí ptakoještěři dokázali dostat do vzduchu?

<p>Monumentální <strong><em>Quetzalcoatlus northropi</em></strong> – obrovští ptakoještěři zřejmě lovili kořist jako jeřábi, vzlétali muhutným skokem a vznášeli se jako kondoři.</p>

Monumentální Quetzalcoatlus northropi – obrovští ptakoještěři zřejmě lovili kořist jako jeřábi, vzlétali muhutným skokem a vznášeli se jako kondoři.

Pterosaurus Quetzalcoatlus northropi, který žil těsně před dramatickým koncem křídy a druhohor, je bezesporu největším létajícím živočichem jakého známe. Jeho křídla měla rozpětí okolo jedenácti metrů, což je o třetinu více než má například stíhací letoun JAS 39 Gripen.

Skokem do vzduchu

Pterosaurové byli rozhodně zvláštní – přestože se podařilo nalézt množství jejich fosilií, obestírá je stále spousta záhad a tajemství. U quetzalcoatlů si například vědci nejsou jistí tím, jak se vlastně dokázali dostávat do vzduchu. Část odborníků se domnívá, že se museli rozeběhnout, aby získali rychlost, podobně jako dnešní albatrosi. Podle další teorie se rozhoupávali opření o konce křídel, jako například netopýři. Dokonce existuje i názor, že quetzalcoatlové vůbec nelétali.

Paleontolog Matthew Brown z Texaské univerzity v Austinu a jeho kolegové pečlivě analyzovali fosilie quetzalcoatla a dospěli k závěru, že tito ptakoještěři startovali mohutným skokem. Podle amerických vědců quetzalcoatlové vyskočili dva a půl metru do výšky a následně se vznesli do vzduchu. Přistávat mohli odobně jako letadla – zpomalovali před dosednutím a poskočili kvůli stabilitě.

TIP: Zbaveni zemské tíže: Kdy se vznesli první tvorové do vzduchu?

Podle badatelů quetzalcoatlové na zemi chytali kořist jako dnešní jeřábi a zobák používali jako jídelní hůlky, když s ním vybírali ryby, bezobratlé nebo menší obratlovce z vody. Ve vzduchu se pohybovali spíše jako kondoři, vznášeli se po okolí a svou relativně těžkou hlavou si pomáhali při změně letu.