Nepolapitelné černé díry střední velikosti okusují hvězdy jako malé děti

Počítačové simulace naznačují zvláštní chování černých děr střední velikosti. Podle vědců si svou gravitací přitáhnou hvězdu, několikrát ji připraví o část hmoty a zbytky nakonec odhodí do okolního vesmíru

01.05.2023 - Stanislav Mihulka

Astronomové mají problém s černými dírami střední velikosti. Pokud existují, měly by se nacházet „na půl cesty“ mezi černou dírou hvězdného původu a supermasivní černou dírou. Ve vesmíru bych jejich mělo být mnoho. Jenomže jsme doposud prakticky žádnou takovou černou díru nenašli. Známe jen několik více či méně vhodných kandidátů

Vědci se o tyto černé díry velmi zajímají, i když zatím spíše teoreticky. Tým vedený odborníky americké Severozápadní univerzity simuloval černé díry různých velikostí, kolem nichž nechal obíhat hvězdy podobné Slunci. Vědci sledovali, co se bude dít. Výsledky výzkumu zveřejní vědecký časopis Astrophysical Journal.

Hvězda u střední černé díry

Simulace ukázaly, že když se taková nešťastná hvězda přiblíží k černé díře střední velikosti, je polapena její gravitací. Poté ji černá díra začne okusovat – při každém přiblížení si utrhne kousek hvězdy, až po čase může z hvězdy zůstat jen její jádro. Nakonec dojde k tomu, že gravitace černé díry odhodí zbytky hvězdy pryč do okolního vesmíru.

Černé díry samozřejmě nemůžeme pozorovat přímo, protože nevydávají žádné zřetelné záření,připomíná vedoucí výzkumu, astronomka Fulya Kıroğlu. „Proto nepátráme po samotných černých dírách, ale po stopách, které zanechávají černé díry při interakcích se svým okolím, díky působení gravitace.

TIP: Neočekávaný objev: Některé černé díry opakovaně „konzumují“ stále stejnou hvězdu

Hvězdy pojídané černou dírou střední velikosti nám takové stopy nabízejí. Ze simulací vyplynulo, že hvězd se k černé díře přiblíží několikrát,“ pokračuje Kıroğlu. „Při každém přiblížení hvězda ztratí více hmoty. Při tom dochází k výtrysku záření a každý výtrysk je jasnější než ten předchozí. Tím by se černá díra střední velikosti mohla prozradit.