Neočekávaný objev: Některé černé díry opakovaně „konzumují“ stále stejnou hvězdu

16.01.2023 - Stanislav Mihulka

Astronomové vystopovali dva případy, kdy supermasivní černá díra opakovaně trhá na kusy jednu a tutéž hvězdu

<p>Vizualizace hvězdy podobné Slunci v blízkosti rychle rotující černé díry o hmotnosti 100 milionů Sluncí. Její extrémní gravitace zakřivuje paprsky světla a strhává plyn z hvězdy.<em> (ilustrace: ESO, ESA/Hubble, M. Kornmesser, CC BY-SA 4.0)</em></p>

Vizualizace hvězdy podobné Slunci v blízkosti rychle rotující černé díry o hmotnosti 100 milionů Sluncí. Její extrémní gravitace zakřivuje paprsky světla a strhává plyn z hvězdy. (ilustrace: ESO, ESA/Hubble, M. Kornmesser, CC BY-SA 4.0)

Pravidelná strava je důležitou součástí zdravé výživy a zdá se, že podobný přístup mají i některé supermasivní černé díry. Mezinárodní tým odborníků, které vedl Zhu Liu z německého Institutu Maxe Plancka pro mimozemskou fyziku, objevil dva případy, kdy se supermasivní černá díra opakovaně krmí na stejně hvězdě

Jde o události typu TDE (podle anglického Tidal Disruption Event), zvané též „špagetifikace hvězdy,“ čili pohlcování hvězd supermasivní černou dírou, které se projevují jako specifické výtrysky záření. Občas je pozorujeme v okolním vesmíru a bývají zdrojem zajímavých poznatků. Obvykle jde ale o jednorázovou záležitost, kdy dojde k pozření celé hvězdy či její podstatné části a tím celá událost končí.

Opakovaná destrukce

Astrofyzik Liu zaznamenal dva případy, kdy podle všeho došlo k opakované „konzumaci“ hmoty ze stejné hvězdy, která z nějakého důvodu nebyla zničena hned napoprvé. První z nich je událost s označením eRASSt J045650.3–203750, která se odehrála ve vzdálenosti téměř 900 milionů světelných let. Z názvu je patrné, že za objevem stojí kosmická rentgenová observatoř eROSITA.

Vědci zjistili, že popsaná událost TDE se opakuje každých 233 dní, což zřejmě značí, že jde o dobu oběhu nešťastné hvězdy kolem supermasivní černé díry. Pokaždé, když se hvězda dostane nejblíže, černá díra z ní vytrhne další kus hmoty.

TIP: Astronomové nevědí, proč si černá díra „říhla“ roky po pozření hvězdy

Druhou z opakovaných událostí TDE je AT2018fyk, objevená teleskopy automatizované sítě All Sky Automated Survey for SuperNovae (ASAS-SN). V tomto případě se drama odehrává ve vzdálenosti miliardy světelných let. Supermasivní černá díra vytrhává hmotu drásané hvězdy každých 1 200 dní. Vědci hodlají obě opakované události TDE sledovat i v budoucnu, pokud tedy dotyčné hvězdy nebyly při svém posledním přiblížení k černé díře zničeny.