Nepříjemnost pro dalekohled Jamese Webba: Jeho zrcadlo zasáhl mikrometeoroid

13.06.2022 - Stanislav Mihulka

Segment primárního zrcadla dalekohledu Jamese Webba inkasoval zásah kosmickým prachem. Podobným srážkám se nelze úplně vyhnout

<p>Technici NASA připravují dalekohled Jamese Webba</p>

Technici NASA připravují dalekohled Jamese Webba

Ať se nám to líbí nebo ne, vesmír není úplně prázdný. I když se naše sondy a kosmické lodi nepohybují přímo v zóně orbitálního odpadu, i tak jsou ohroženy srážkou s kosmickým prachem i většími útvary. Ve čtvrtek NASA oznámila, že jeden ze segmentů primárního zrcadla nového vesmírného teleskopu Jamese Webba byl zasažen mikrometeoroidem.

Na první pohled to vypadá jako velká nepříjemnost, po rychlém zhodnocení to ale zřejmě nebude tak zlé. Vše nasvědčuje tomu, že dalekohled stále pracuje na úrovni, která překračuje původní požadavky mise. V datech je sice znát nepatrný pozůstatek této srážky ale to je vše. Budoucí objevy podle operátorů mise nejsou ohroženy.

Srážka s prachem

V tomto případě šlo o částici kosmického prachu, která byla menší než zrnko písku. Podle NASA se podobným srážkám nedá zabránit prakticky při žádném kosmickém letu. „Šlo o větší srážku, než jaké odborníci NASA dříve modelovali a předčila i vše, co tým dalekohledu Jamese Webba testoval na Zemi,uvádí v prohlášení NASA.

TIP: Robotickou ruku na Mezinárodní vesmírné stanici zasáhl kosmický odpad

Jestliže jsou segmenty zrcadla teleskopu Jamese Webba vystavena kosmickému prostoru,“ říká Lee Feinberg z Goddardova kosmického střediska NASA, „museli jsme očekávat občasné zásahy zrcadla meteoroidy. Je nevyhnutelné, že budou postupně snižovat výkon dalekohledu.

Podle Feinberga s kolegy zaznamenali již čtyři zásahy mikrometeoriody, které odpovídaly jejich odhadům. Podle něj přitom nejde o projev nějakého roje mikrometeoroidů, ale o čistě náhodnou událost, k jakým ve vesmíru prostě občas dochází. Pokud by byl dalekohled ohrožen známým rojem mikrometeoroidů, mohou jeho operátoři nastavit dalekohled tak, aby bylo možné škody minimalizovat.