Robotickou ruku na Mezinárodní vesmírné stanici zasáhl kosmický odpad

04.06.2021 - Stanislav Mihulka

Smetí na orbitě Země o sobě opět dalo vědět. Na robotické ruce Mezinárodní vesmírné stanice zeje nový otvor

<p>Robotická ruka Canadarm2 po zásahu kosmickým smetím</p>

Robotická ruka Canadarm2 po zásahu kosmickým smetím

Oběžná dráha je plná smetí. A je to čím dál horší. Pozemní operátoři v dnešní době nepřetržitě sledují pohyb více než 23 tisíc objektů na orbitě, které jsou velikosti míče na softball a větší. Jejich snahou je předejít srážce takového objektu s Mezinárodní vesmírnou stanicí (ISS) anebo některým ze satelitů. Kolem Země pak samozřejmě obíhá ještě mnohem více menších objektů. Vzhledem k jejich velikosti je ale není možné sledovat.

NASA bere možnost srážky Mezinárodní vesmírné stanice s kosmickým odpadem velmi vážně. Bezpečnost astronautů na palubě stanice je ostatně absolutní prioritou všech zemí, které se podílejí na provozu ISS. Navzdory všem bezpečnostním opatřením se ale občas stane, že se stanice občas s nějakým kouskem kosmického smetí srazí.

Zásah robotické ruky

Jedna taková srážka byla odhalena před pár týdny, ve středu 12. května, při rutinní kontrole robotické ruky vesmírné stanice Canadarm2. Experti Kanadské vesmírné agentury CSA a NASA v těchto dnech analyzují snímky místa zásahu a hodnotí možné poškození robotické ruky, která byla zasažena malým kouskem orbitálního odpadu.

TIP: Nebezpečí ve vesmíru: Americká sonda LRO přežila zásah mikrometeoroidem

Navzdory zásahu kosmickým smetím se podle dosavadních výsledků analýz zdá, že funkčnost robotické ruky nebyla narušena. Poškození struktury ruky je omezené na malou oblast. Při srážce vznikl otvor o velikosti cca 5 milimetrů. Vyšetřování srážky stále probíhá a Canadarm2 zároveň pokračuje v naplánovaných operacích. Každá taková srážka s dobrým koncem je ale zároveň varováním, že na orbitě není úplně bezpečno.