Neslavně proslulá indonéská sopka Anak Krakatau spustila vánoční tsunami

Vlna tsunami o víkendu zpustošila indonéské pobřeží Sundského průlivu

26.12.2018 - Stanislav Mihulka

Anak Krakatau je vulkán v tektonicky neklidné oblasti Sundského průlivu mezi Jávou a Sumatrou, který se zrodil po erupci svého předchůdce, vulkánu Krakatau, v roce 1883. Vulkanická aktivita této sopky se obnovila v září tohoto roku.

23. prosince sopka vyprodukovala intenzivní erupci. Snímky ze satelitů a v vrtulníků ukázaly, že těsně před samotnou erupcí se zhroutila jihozápadní stěna Anak Krakatau, přičemž zřejmě došlo k průniku mořské vody do nitra vulkánu. Buď přímo zhroucení stěny vulkánu, nebo podmořský sesuv spustily o den dříve ničivou vlnu tsunami, která dosahovala výšky až tří metrů. Vlna zasáhla především indonéskou provincii Banten na západě Jávy a provincii Lampung na jihu Sumatry.

TIP: Co rozpoutalo zkázonosné vlny cunami během Minojské erupce?

Podle indonéských úřadů si vlna tsunami vyžádala nejméně 429 obětí, téměř 1 500 lidí je zraněných a okolo 150 pohřešovaných. Mezi obětmi jsou i členové rockové kapely Seventeen, která měla koncert na pláži Tanjung Lesung. Vlna udeřila během vystoupení a muzikanty doslova smetla z pódia. Z kapely a jejího doprovodu přežil pouze zpěvák a vlna si vybrala svou daň i mezi posluchači koncertu.