Neviditelné drama v souhvězdí Havrana: Srážka galaxií Antény

06.10.2017 - Martin Reichman

Galaxie „Antény“ -<p>Dvojce galaxií pojmenovaná „Antény“ patří mezi jedny z nejbližších srážejících se galaxií. Jde o dvě galaxie s označením NGC 4038 a NGC 4039, které se před několika stovkami milióny let začaly na cestě vesmírem prolínat.</p>
Galaxie „Antény“ -

Anténní galaxie (též známé jako NGC 4038 a 4039) jsou párem pokřivených srážejících se spirálních galaxií, nacházejících se asi 70 miliónů světelných let daleko v souhvězdí Havrana. Kombinovaný snímek Hubbleova teleskopu a radioteleskopu ALMA je nejostřejším pohledem na tento objekt vůbec.

Zatímco obraz ve viditelném světle - zde zejména v modré barvě - odhaluje nově zrozené hvězdy v galaxiích, pohled na vlnových délkách milimetrového a submilimetrového světla nám ukazuje něco, co není běžně vidět: oblaky hustého chladného plynu, z něhož se tvoří hvězdy.

Masivní koncentrace plynu se nacházejí nejen v srdcích obou galaxií, ale také v chaotické oblasti, kde kolidují. Zde je celkové množství plynu miliardkrát větší než hmotnost Slunce - bohatý rezervoár materiálu pro budoucí generace hvězd. Pozorování, jako jsou tato, budou mít zásadní vliv a pomůžou nám pochopit, jak galaktické kolize vyvolávají zrod nových hvězd.

• Zdroj textu: Evropská jižní observatoř, ESO