Nevítaný příchozí: V Austrálii se objevila vražedná houba kyjovenka

06.10.2019 - Stanislav Mihulka

Co dokáže houba přezdívaná Jedovatý korál dobře vědí například v Japonsku, kde po jejím požití zemřelo několik lidí. Tuto jednu z nejjedovatějších hub se nyní podařilo objevit i v Austrálii

<p>Nedávno pořízený snímek toxické kyjovenky na předměstí Cairns v australském Queenslandu</p>

Už samotné anglické jméno „Poison fire coral“ dává tušit, že nepůjde o úplně obyčejnou houbu. Kyjovenka, neboli Podostroma cornu-damae pochází z Korejského poloostrova a Japonska, kde má na svědomí několik lidských životů. Je to houba bizarního tvaru a barvy, která opravdu připomíná zkamenělý plamen.

Pokud by někdo byl tak bláhový, že by si z ní připravil jídlo nebo pití, čeká ho prudká a zákeřná otrava mykotoxiny ze skupiny trichothecenů. Tato kyjovenka jich obsahuje hned několik. Podle odborníků je to jedna z nejjedovatějších hub na světě.

Kdo takovou otravu přežije, může mluvit o velikém štěstí. I mezi jedovatými houbami je ale kyjovenka výjimečná tím, že se její jedy mohou vstřebávat skrz kůži, po pouhém dotyku. Ke smrtelné otravě ale dotyk nestačí.

TIP: Krutá Matka příroda: Zákeřná houba dělá z brouků infekční zombie

Australští mykologové nedávno potvrdili, že se vražedná kyjovenka objevila v australském Queenslandu. Nejsou si jistí, jak a kdy se tam kyjovenka dostala, ale domnívají se, že jde o přirozený výskyt, se kterým nemá člověk přímo co do činění. Je prý docela možné, že tam kyjovenka roste už tisíce let, jen si jí zatím nikdo nevšiml. Odborníků na takové houby je v Austrálii jako šafránu.