Krutá Matka příroda: Zákeřná houba dělá z brouků infekční zombie

14.06.2017 - Stanislav Mihulka

Smrt na loži z květů nevypadá na první pohled úplně děsivě. Tedy pokud nejste brouk, kterého zabíjí velmi zákeřná choroba a dělá z vás zdroj infekce pro ostatní

Zombie páteříček -<p>Zombifikovaný brouk, který se před smrtí zakousl do květu</p>
Zombie páteříček -

Zombifikovaný brouk, který se před smrtí zakousl do květu

Severoameričtí páteříčci druhu Chauliognathus pensylvanicus se krmí na květech rostlin a také se tam páří. Mohou se ale při tom nakazit houbou hmyzomorkou druhu Eryniopsis lampyridarum, která s nimi provede hrozivé věci.

Houba rychle proroste páteříčkem skrz naskrz a celého ho ovládne. Přinutí ho, aby vlezl ke květu a vší silou se do něj zakousl. V této pozici páteříček brzy zahyne, ale zůstává velkým nebezpečím pro další páteříčky.

TIP: Zvláštní chutě roztočů: Samci svilušek preferují mrtvé partnerky

Z mrtvolky se šíří infekční spory houby, a pokud je mrtvou samička, tak stálé láká živé samce k páření. Samci přiletí a nakazí se, jako kdyby mrtvá samička byla doopravdy zombie.

New Scientist, Journal of Invertebrate Pathology