Nezvaní hosté: Vědci vystopovali nebezpečné bakterie na palubě ISS

26.11.2018 - Stanislav Mihulka

Na Mezinárodní vesmírné stanici jsou bakterie rezistentní na antibiotika. Mohou být nebezpečné astronautům?

<p>Mezinárodní vesmírná stanice je domovem astronautů i mnoha bakterií</p>

Mezinárodní vesmírná stanice je domovem astronautů i mnoha bakterií

Lidé a bakterie tvoří takřka nerozlučnou dvojici. Ukázalo se, že na palubě Mezinárodní vesmírné stanice jsou bakterie, které dělají problémy v pozemských nemocnicích. Vědci z kalifornského JPL (Jet Propulsion Laboratory) zjistili, že se na Mezinárodní vesmírné stanici vyskytuje pět kmenů bakterií rodu Enterobacter. Našly se ve vzorcích z toalety astronautů, a také ve vzorcích z tělocvičného nářadí.

Bakterie na oběžné dráze

Porovnání genomů bakterií z paluby vesmírné stanice se známými genomy pozemských bakterií ukázalo, že bakterie z ISS jsou geneticky nejbližší enterobakterům ze skupiny Enterobacter bugandensis. O těchto bakteriích je přitom známo, že vyvolávají infekce v nemocnicích, především u novorozenců a lidí s podlomeným zdravím či s narušenou imunitou.

TIP: Vědci NASA poslali na ISS bakterie E. coli pro výzkum bakteriální rezistence

Varující je také skutečnost, že vědci vystopovali v genomech bakterií z paluby ISS stopy po rezistenci vůči antibiotikům. Zároveň se ale ukázalo, že tyto bakterie nepředstavují pro astronauty bezprostřední nebezpečí. Na oběžnou dráhu totiž zatím nelétají kojenci ani lidé s oslabenou imunitou. Přesto bude podle odborníků nutné bakterie na ISS hlídat, abychom mohli v případě potřeby zakročit.

BioMed Central, BMC Microbiology