Nouzový režim a ztráta spojení: Sonda Kepler je ve vážných problémech

Za necelý měsíc oslaví sonda Kepler sedm let svého provozu. Svého velkého výročí se ale nemusí dočkat

13.04.2016 - Martin Reichman

Když 7. března 2009 odstartovala z floridské základny raketa Delta II, doufali pracovníci NASA, že nová sonda bude fungovat alespoň 3,5 roku. Podařilo se. Za měsíc sonda Kepler oslaví 7 let své činnosti.

Sonda svůj faktický provoz zahájila 12. května 2009 a za téměř sedm let svého fungování má na svém kontě tisíce velkých objevů. Přestože její mise nebyla bezproblémová a v roce 2013 to vypadalo na její definitivní konec, podařilo se jí zmapovat více než 1 000 exoplanet. Osm z nich se nachází v tzv. obyvatelné zóně a zároveň mají velikost přibližně odpovídající naší Zemi.

Nouzový režim a ztráta spojení

Na počátku dubna ale sonda přešla do nouzového režimu a nějaký čas vůbec nekomunikovala s řídícím centrem. Během uplynulého víkendu se ale spojení podařilo obnovit a vědci nyní analyzují přijatá data. Zda bude sonda pokračovat ve vědecké práci, zatím není jasné, vědci v kalifornském centru jsou ale v tomto směru mírně optimističtí. Jedná se o vůbec první anomálii tohoto druhu, která sondu Kepler potkala. Vážným problémům ale čelila již v minulosti.

Od roku 2012 se sonda potýkala se selháváním pro misi životně důležitých gyroskopů. Vědci ale naštěstí našli řešení a pomocí úpravy polohy a s využitím slunečních fotonů se podařilo sondu opětovně stabilizovat. Odstartovala tak mise pojmenovaná K2, která pokračuje dodnes.

Astronomy Magazine