Nová léčba kmenovými buňkami vrátila zrak dvěma pacientům

27.03.2018 - Stanislav Mihulka

<p>Pokročilá medicína si již umí poradit i s příznaky věkem podmíněné makulární degenerace.</p>

Makulární degenerace je závažné poškození zraku, především v oblasti žluté skvrny v centrální části sítnice, k němuž dochází zejména u seniorů. V některých případech může vést až k úplné ztrátě zraku. Pokročilá medicína si už ale s takovým onemocněním dovede do značné míry poradit.

Lékaři vyvíjejí experimentální léčbu, která využívá embryonální kmenové buňky. Před časem ji vyzkoušeli na dvou pacientech, 86letém muži a ženě šedesátnici, kteří již měli značně poškozený zrak.

TIP: Průlom v léčbě: Pacient poprvé dostal přeprogramované buňky od dárce

Pacientům zhruba před rokem implantovali do oblasti žluté skvrny kousky tkáně, napěstované z kmenových buněk. Přestože před zákrokem takřka nic neviděli, jejich stav se výrazně zlepšil a dnes jsou oba schopni číst noviny. Ještě bude nutné ověřit bezpečnost nové léčby i do budoucna a zjistit, zda se z implantovaných buněk nestanou nádorové buňky.

Live Science, Nature