Nová mise na obzoru: NASA chce vypravit misi k železné planetce Psyche

06.01.2017 - Martin Reichman

Kdysi bývala stejně velká jako Mars, nyní z ní zbylo jen holé jádro. V roce 2023 vyrazí k planetce Psyche vesmírná sonda

16 Psyche -<p>Planetku 16 Psyche objevil v roce 1852 Annibale de Gasparis z italské Neapole. Planetka je pojmenována po řecké nymfě Psýché.</p>
16 Psyche -

Psyche (16 Psyche) je poměrně velká planetka hlavního pásu ležícího mezi drahami Marsu a Jupitera. Její průměr je okolo 200 kilometrů a jde tak o největší planetku typu M. Kdysi ale bývala mnohem větší. Podle vědců je planetka 16 Psyche pozůstatkem dávné planety, která v důsledku kolizí ztratila svůj obal, až z ní zůstalo jen holé jádro složené převážně z niklu a železa. Podle některých odhadů mohla být v minulosti velikostně srovnatelná s Marsem.

NASA se nyní rozhodla, že k planetce vyšle sondu. Ta by měla odstartovat v roce 2023, přičemž svého cíle by měla dosáhnout v průběhu roku 2030.

Hrdinové budoucnosti

Kromě mise k Psyche oznámila NASA i další vesmírný projekt. Tím má být vyslání sondy Lucy na průzkum trojských asteroidů u Jupitera. Trojské asteroidy jsou velmi zajímavými objekty – obíhají totiž kolem Slunce po stejné dráze jako jejich „mateřské“ planety, ale nejsou přitom na jejich oběžné dráze.

Sonda Lucy má startovat v říjnu 2021 a do svého prvního cíle – hlavního pásu asteroidů – má dorazit v roce 2025. Mezi roky 2027 až 2033 má prozkoumat šest jupiterových trojánů

Obě mise jsou součástí vědeckého programu Discovery, jehož cílem je podpora menších, nepilotovaných misí obvykle s nízkým rozpočtem. V minulosti v tomto programu uspěl například projekt sondy Dawn, která aktuálně krouží okolo planetky Ceres, sondy Messenger zkoumající Merkur nebo kometární sondy Deep Impact.

discovery.nasa.gov