Nová studie: Inteligentní život ve vesmíru existoval dříve, než vznikl ten náš

07.05.2016 - Martin Reichman

Profesor fyziky a astronomie Adam Frank přišel s odvážným tvrzením – inteligentní život ve vesmíru musel existovat mnohem dříve, než vznikl ten náš

Profesor Adama Frank spolu se svým kolegou – profesorem Sullivanem z Washingtonské univerzity, si vzali na pomoc známou Drakeovu a připojili poznatky, které za poslední léta shromáždil Kepplerův dalekohled a další vědecké přístroje. Drakeova rovnice pochází z 60. let 20. století a představuje vzorec pro výpočet (předpokládaného) počtu komunikaceschopných mimozemských civilizací existujících ve stejném okamžiku v rámci naší Galaxie.

Vesmírná archeologie

Sullivan s Frankem tuto rovnici doplnili o pohled do historie vesmíru. Pravděpodobnost, že je náš život tím jediným inteligentním v celé historii vesmíru je podle nich méně než 10-24, tedy menší než jedna ke kvadrilionu.

TIP: Měli bychom aktivně hledat mimozemské civilizace, nebo se jich bát?

„Pokud bych chtěl být pesimistou, řekl bych, že šance na to, že jediným místem, kde se vyvinul inteligentní život je Země je jedna k bilionu. I toto číslo by ale znamenalo, že inteligentní život mohl rozvinout 10 miliardkrát během dlouhé historie vesmíru, říká profesor Frank a dodává: „Podle dnešních poznatků je ale pravděpodobnost jedna k bilionu zoufale podhodnocená. Data sondy Kepler a dalších přístrojů ukazují, že prostředí vhodné pro vznik života existuje zhruba u 20 % hvězd. Je tedy téměř vyloučené, aby byla Země jediným místem, kde ke vzniku inteligentního života skutečně došlo.

Galaxie by měla být plná civilizací, kde tedy jsou?

Podle obou profesorů to ale naznamená, že je vesmír plný inteligentního života – ve skutečnosti mohl takový život vzniknout a následně mnohokrát zaniknout. Stáří vesmíru je více než 14 miliard let – pokud v něm tedy v minulosti vzniklo tisíc civilizací, všechny by mohly existovat přes 10 tisíc let a poté zaniknout, aniž by se musely „potkat“.

online.liebertpub.com