Solární pasti na komáry: Nová zbraň proti obávané malárii

22.08.2016 - Stanislav Mihulka

První testy sluneční energií poháněných pastí na malarické komáry dopadly skvěle

Navzdory vlně obav z viru zika zůstává nejničivější nemocí přenášenou komáry malárie. Ročně této nemoci podlehnou stovky tisíc lidí, zejména dětí a žen. Na mnoha místech světa se proti komárům přenášejícím malárii používají insekticidy. Problém je ale v tom, že si proti těmto látkám komáři postupně vyvíjejí rezistenci a insekticidy jsou rovněž problematické v životním prostředí.

TIP: Genetičtí inženýři udělali z pole tabáku továrnu na lék proti malárii

Nizozemští vědci proto v Keni, na ostrově Rusinga ve Viktoriině jezeře, testují nový projekt solárních pastí „SolarMal“. Pasti poháněné solární energií jsou nalíčené v domácnostech, kde lákají komáry na chemikálii napodobující lidský pach.

Když se komár přiblíží k pasti, nasaje ho proud vzduchu, který ho uvězní v síti. Tam komáři nakonec zahynou žízní. První výsledky testů jsou impozantní. Populace nejvýznamnějšího malarického komára na ostrově Rusinga poklesla o 70 procent.

New Atlas, Wageningen University