Nová zbraň: Syntetický polymer zabíjí rezistentní bakterie zevnitř

07.03.2018 - Stanislav Mihulka

<p>Když se nový polymer dostane do bakterie, tak její vnitřní obsah ztuhne. Na snímku buňky mrtvých bakterií, jejichž obsah zničil syntetický polymer.</p>

Ve světě se objevují stále nové rezistentní bakterie a vědci musejí vymýšlet stále nové nápady jak jim čelit. Nejnovější zbraní proti těmto bakteriím, které odolávají antibiotikům, je syntetický polymer, speciálně upravený polykarbonát.

Tento polymer není toxický pro lidské buňky a zároveň je snadno biologicky rozložitelný. Když se ale dostane do buňky bakterie, tam udělá pořádnou paseku. Funguje přitom na různé typy nebezpečných rezistentních bakterií.

TIP: Zabijáci včel přelstili bakterie. Jejich antibiotika fungují miliony let

Polymer nese kladný elektrický náboj a díky tomu přilne k některým bakteriím. Poté, co se polymer přichytí na povrchu bakterie, tak pronikne dovnitř a způsobí, že se vnitřní obsah bakterie srazí a ztuhne. Tím samozřejmě polymer bakterii zabije. Stane se z podobných polymerů zásadní zbraň pro boj s rezistentními infekcemi?

Institute of Bioengineering and Nanotechnology