Nově objevené údolí na Merkuru potvrzuje, že se planeta smršťuje

18.11.2016 - Stanislav Mihulka

Merkur se za poslední miliardu let smrskl o 14 kilometrů

Povrch Merkuru -<p>Na dnešní podobě povrchu planety Merkur se podílí i její smršťování</p>
Povrch Merkuru -

Na dnešní podobě povrchu planety Merkur se podílí i její smršťování

Planetární vědci objevili doposud neznámé údolí na Merkuru. Podle všeho jde o první důkaz toho, že povrch planety praská kvůli tomu, že se Merkur postupně smršťuje. Astronomové ve skutečnosti planetu Merkur podezřívají ze smršťování už od sedmdesátých let. Teď ale mohli díky nedávným měřením americké meziplanetární sondy MESSENGER určit, že se Merkur za poslední miliardu let smrskl o téměř 14 kilometrů.

TIP: Země se netřese sama: Do klubu tektonicky aktivních planet vstoupil Merkur

Údaje sondy MESSENGER ukazují, že se smršťuje jádro Merkuru a že na povrch planety v důsledku toho působí velmi intenzivní síly. Nově objevené údolí to potvrzuje. Táhne se do délky jednoho tisíce kilometrů a hluboké je zhruba 3 kilometry. Ústí do Rembrandtovy pánve, nejmladší a největší pánve na povrchu Merkuru.

Podobné jevy známe i na Zemi v místech, kde se lámou litosférické desky. Nově objevené údolí je podle odborníků prvním dokladem, že se to děje i na Merkuru.

IFL Science, Geophysical Research Letters