Nově objevený korýš Callichimaera je ptakopyskem mezi kraby

Před 95 miliony let žili v křídovém moři malí netradiční krabi s veslovitýma nohama. Vědci je kvůli jejich vzezření přirovnávají k ptakopyskům

26.04.2019 - Stanislav Mihulka

Ptakopysk je sice savec, jak ale jistě každý uzná, jde o velmi zvláštního tvora. Na zadních končetinách má dlouhé ostruhy, do kterých ústí jedové žlázy. Navíc snáší vejce, což slušní savci prostě nedělají.

Paleontologové nedávno ve fosilních vrstvách v Kolumbii objevili malého druhohorního korýše, který by mohl být takovým ptakopyskem mezi kraby. Podivuhodný krab dostal jméno Callichimaera perplexa, což znamená „zmatená krásná chiméra“. Tvor podle vědců žil v křídovém moři, asi před 95 miliony let.

Kraby si obvykle představujeme jako masivní korýše s širokým krunýřem, silnými klepety, malýma očkama na stopkách a malým ocasem, který mají stočený pod tělo. Kalichiméra ale do takové představy vůbec nezapadá.

TIP: Nevelký, ale děsivý: Druhohorní korýš Dollocaris udivuje obrovskýma očima

Krab „ptakopysk“ má velké složené oči, které nejsou na stopkách, skromná klepeta a natažený ocas, takže má až do dospělosti dlouhé tělo. Zároveň je to první známý korýš, který má veslovité končetiny, nalezený v období po největším masovém vymírání všech dob, na přelomu permu a triasu. Do jisté míry tak připomíná zmenšenou verzi mořských škorpionů, kteří Zemi obývali před 250 miliony lety. Podle Javiera Luque jde o vzrušující objev, který do značné míry mění naše představy o evoluci a vývoji krabů.

Exlissa Martin/Yale Peabody Museum of Natural History