Nové snímky roveru Curiosity: Na Marsu zuří globální písečná bouře

27.06.2018 - Stanislav Mihulka

Marsovský rover Curiosity funguje i během aktuálně zuřící písečné bouře. Pořizuje unikátní snímky a hledá odpovědi na otázky vědců

<p>Selfie Curiosity na Marsu, pořízené během písečné bouře</p>

Selfie Curiosity na Marsu, pořízené během písečné bouře

V posledních dvou týdnech se rudá planeta zahalila do globální písečné bouře. Vířící písek a prach přinutil starší robotický rover NASA Opportunity přerušit činnost. Využívá totiž solární pohon, který je závislý na dopadajícím sluneční záření.

Větší a novější rover Curiosity je na tom lépe. Pohání ho radioizotopový termoelektrický generátor, který spolehlivě pracuje ve dne i v noci. Měl by dodávat energii pro Curiosity nejméně 14 let. Rover Curiosity se tedy, na rozdíl od Opportunity, mohl stát aktivním účastníkem monumentální písečné bouře. Stále pracuje a pořizuje unikátní snímky.

Rovery v písečné bouři

NASA díky tomu dostala unikátní příležitost důkladně prozkoumat fenomén písečných bouří na rudé planetě. Máme v tomto směru řadu nezodpovězených otázek, například, proč některé písečné bouře na Marsu zůstávají jen malé a trvají sotva týden, zatímco jiné jsou gigantické a řádí dlouhé měsíce.

TIP: NASA ztratila spojení s roverem Opportunity: Ochromila ho písečná bouře?

Písečné bouře jsou na Marsu běžné, hlavně na jižní polokouli během jara a léta. Obvykle ale zůstávají jenom na malém území. Aktuální bouře je ovšem tak obrovská, že kdyby se odehrála na Zemi, pokryla by severní Ameriku a Rusko dohromady.

NASA's Goddard Space Flight Center