Novinka pro farmáře: Geneticky vylepšené krávy nemají rohy

15.05.2016 - Stanislav Mihulka

Když kráva nemá rohy, ušetří to starosti farmáři, i krávě samotné

Ve Spojených státech každým rokem odstraňují rohy 80 procentům krav chovaným pro mléko. Je to kvůli ochraně farmářů i ostatních krav na farmě.

Je to ale bolestivé pro krávy i pro samotné farmáře, přinejmenším finančně. A stále častěji se kvůli tomu ozývají ochránci zvířat.

Genetičtí inženýři se proto rozhodli změnit genom krav chovaných pro mléko a vložit jim do něj alelu genu POLLED, která je u krav chovaných pro mléko vzácná, ale u krav chovaných pro maso je naopak běžná. Krávy s touto alelou nemají rohy.

TIP: Jak zařídit, aby stromy rostly rychleji a do větší výšky?

Při experimentu se narodilo pět zdravých telat, všechny bezrohé. Podobného výsledku by šlo docílit i běžným šlechtěním, trvalo by to ale celá desetiletí a výsledek by nebyl zaručený. Pomocí genetiky je to mnohem rychlejší, spolehlivější a lacinější.

Science News, Nature Biotechnology