Nový DNA test detekuje osm typů rakoviny ze vzorku krve

10.11.2018 - Stanislav Mihulka

Diagnostika různých typů rakoviny teď bude o poznání rychlejší a levnější. Tým britských vědců přišel s novým způsobem diagnostického testu...

<p>Rychlá diagnostika nádoru zachraňuje životy</p>

Rychlá diagnostika nádoru zachraňuje životy

Přestože léčba rakoviny v posledních letech výrazně pokročila, diagnostika této nemoci je zatím poměrně komplikovaná. U rakoviny plic je zapotřebí absolvovat RTG vyšetření, CT, magnetickou rezonanci, případně pozitronovou tomografii, u rakoviny vaječníků je zase nutná návštěva gynekologa. V případě rakoviny žaludku přichází ke slovu gastroskopie a u rakoviny slinivky je třeba vytrpět endoskopickou ultrasonografii. Ve všech případech jde přitom o závod s časem - čím dříve se podaří onemocnění diagnostikovat, tím lepší vyhlídky na uzdravení pacient má.

DNA diagnostika

Britští vědci a lékaři nedávno vyvinuli nový diagnostický test, kterému přezdívají kapalná biopsie. Ze vzorku krve pacienta tento test dokáže diagnostikovat osm různých typů nádorů, včetně rakoviny prsu, vaječníku, kůže, mozku nebo slinivky. Není to sice první diagnostický test tohoto druhu, oproti ostatním je ale poměrně rychlý.

TIP: Revoluční test na rakovinu odhaluje nemoc mnohem dříve

Nový test spočívá v detekci útržků DNA nádorových buněk v krvi. Za normálních okolností bývá velmi obtížné odhalit DNA nádorových buněk, protože v těle bývá mnohem menší množství této DNA než řetězců DNA zdravých buněk. Britskému týmu se ale podařilo test nastavit tak, že funguje. Není ale ještě úplně perfektní – zhruba ve 2,5 procentech případů dává falešně pozitivní výsledky, a detekuje příznaky onemocnění u zdravého člověka. Přesto jde o velmi slibnou metodu, která by se již brzy mohla stát součástí standardní medicíny.