Nový nález „ze šuplíku“: Netopýří přírůstek z Karibiku

11.08.2017 - Zuzana Teličková

Nový přírůstek -<p>Netopýr z karibského ostrova sv. Vincenta je větší, a má jinak utvářenou lebku i zuby</p>
Nový přírůstek -

Nový druh netopýra s výrazným čumákem a působivými zuby byl objeven na ostrově Sv. Vincenta v Karibiku. Vědci jej pojmenovali Micronycteris garifuna podle označení místních obyvatel a představili jej v časopise Biologie savců.

„V době, kdy jsme netopýra odchytili, jsme nevěděli, že jde o nový druh,“ říká vedoucí týmu Peter Larsen z katedry biologických věd při Texaské technické univerzitě. „Domnívali jsme se, že se jedná o druh, který byl již popsán v Jižní Americe. A tak uběhl rok či dva, než jsem náhodou jeden exemplář porovnal s jihoafrickým druhem pocházejícím z Trinidadu. Netopýr z ostrova Sv. Vincenta byl znatelně větší.“

TIP: Tajná řeč netopýrů aneb Echolokace jako dorozumívací kanál

Ukázalo se, že karibský netopýr má také jinak utvářenou lebku a zuby. Larsen je nyní přesvědčen, že se vyvinul z předků, kteří se do Karibiku dostali v době Pleistocénu, kdy došlo k dramatickému ústupu ledovců a hladina moří stoupla.

Netopýr hřaduje v jeskyních, na stromech i na povalených kmenech. Špičatý výrůstek na jeho čumáku mu pravděpodobně usnadňuje echolokaci. Má neobvyklý způsob chytání hmyzu – dokáže jej sbírat z povrchu kamenů a listů, zatímco většina hmyzožravců chytá hmyz ve vzduchu. Velké uši mu totiž umožňují přesnější manévrování.

Příroda 9/2011