Nový objev: Zárukou duševně svěžího stáří jsou paměťové „superneurony“

06.10.2022 - Stanislav Mihulka

Osmdesátníci s vynikající pamětí mají velké neurony v paměťové oblasti mozku. Tyto „superneurony“ podle vědců zároveň vykazují vyšší odolnost vůči Alzheimerově chorobě

<p>Lidé se superneurony mají paměť jako mladíci. <em>(foto: Shutterstock)</em></p>

Duševně svěží senioři, označovaní jako „SuperAgers“, jsou lidé starší 80 let, kteří se mohou pochlubit vynikající pamětí. Minimálně tak dobrou, jako průměrní lidé o 20 až 30 let mladší. Odborníky tito senioři s „paměťovou superschopností“ fascinují. Provádějí na nich intenzivní výzkum, pochopitelně v rámci etických mantinelů. Jde především o výzkum závažných chorob doprovázejících stárnutí a studium „SuperAgers“ by nám v tomto směru mohlo prozradit mnoho zajímavého.

Dřívější výzkum odhalil, že tito senioři se skvělou pamětí mají v mozku mnohem méně problematických látek, typických pro neurodegenerativní choroby. Jejich mozkové buňky jsou vysoce propojené, jako u mnohem mladších lidí a jejich vizuální paměť pracuje tak dobře, že je srovnatelná s pětadvacátníky.

Senioři se „superpamětí“

Na dřívější zjištění nedávno navázal tým americké Severozápadní univerzity. Vědci se zaměřili na entorhinální oblast mozkové kůry, která těsně souvisí s pamětí. Právě tato oblast mozku je přitom mezi prvními, které zasáhne Alzheimerova choroba. Předmětem zkoumání byly mozky zemřelých lidí – 6 „superseniorů“, 7 seniorů s průměrnou pamětí a 5 lidí s raným stadiem Alzheimerovy choroby. Výsledky výzkumu publikoval na konci září časopis Journal of Neuroscience.

Vedoucí výzkumu Tamar Gefenová a její kolegové učinili pozoruhodný objev. V uvedené oblasti mozku u „supeseniorů“ nalezli skupinu „paměťových“ neuronů, které byly při srovnání se zkoumanými mozky ostatních lidí  nápadně velké a ve velmi dobré kondici. Rovněž obsahovaly podstatně méně vláken proteinu Tau, která jsou příznakem rozvoje Alzheimerovy choroby.

TIP: Unikátně lidský? Vědci nalezli nový typ neuronu v lidském mozku

Vlákna proteinu Tau patrně úzce souvisejí s velikostí neuronů. Pokud jich je kolem neuronu příliš mnoho, neuron se začne zmenšovat. „V rámci výzkumu jsme zjistili, že charakteristickým rysem Alzheimerovy choroby je zmenšování neuronů v entorhinální oblasti mozkové kůry,říká neuropsycholožka Gefenová. „Máme podezření, že jde o důsledek tvorby vláken proteinu Tau, že je to příčinou slábnutí paměti ve vyšším věku.“ Výsledky výzkumu bude možné použít při pátrání po příčinách a mechanismech vzniku Alzheimerovy choroby.