Nový preparát k podpoře hubnutí napodobuje v těle účinky tělesné aktivity

Zcela nový preparát napodobuje v těle fyzické cvičení. Látka by se podle vědců mohla stát základem pro vývoj nových léků na hubnutí. U myší funguje skvěle.

06.10.2023 - Stanislav Mihulka

Není pochyb, že tělesný pohyb a zejména pravidelné cvičení, jsou velmi přínosné pro lidské zdraví. Nejen kvůli udržení „zdravé“ váhy, ale i z řady dalších důvodů – například kvůli správnému fungování imunitního systému. Zároveň je ale pravdou, že řada lidí, především ve vyšším věku a zdravotně handicapovaných, má s tělesným pohybem problém.

Z tohoto důvodu vědci pracují na přípravcích proti obezitě. Jako velmi slibná se v tomto směru ukazuje látka SLU-PP-332, kterou vyvinuli odborníci Floridské univerzity. Tato látka cílí na metabolické ERR proteiny (podle anglického estrogen receptor-related receptors), které hrají důležitou roli ve svalových tkáních a které za normálních okolností aktivuje fyzický pohyb.

Testy na myších

Badatelé látku SLU-PP-332 vyzkoušeli u laboratorních myší s „normální“ tělesnou hmotností a v nové studii, jejíž výsledky nedávno zveřejnil odborný časopis Journal of Pharmacology and Experimental Therapeutics, provedli podobný experiment i u obézních myší.

Výsledky experimentu jsou slibné. Obézní myši, které užívaly látku SLU-PP-332 dvakrát denně, zhubly o 12 procent a vytvořily si 10krát méně tělesného tuku, než kontrolní skupina myší. Obě skupiny myší přitom dostávaly stejnou stravu a měly i stejný objem tělesné aktivity.

„Tato látka v podstatě říká kosternímu svalstvu, aby provedl stejné změny, jaké probíhají během vytrvalostního tréninku,“ vysvětluje vedoucí výzkumu Thomas Burris, profesor farmacie Floridské univerzity. „Když myši dostávají látku SLU-PP-332, jejich metabolismus pracuje s mastnými kyselinami stejně, jako kdyby cvičily nebo hladověly. A myši díky tomu hubnou.

TIP: Krátká dvouminutová intenzivní cvičení několikrát týdně mohou prodloužit život

Výhodou nového preparátu je i to, že na rozdíl od jiných léčiv na podporu hubnutí SLU-PP-332 neovlivňuje chuť k jídlu ani množství přijímané potravy. Přestože je vývoj na samém počátku, bude jistě velmi zajímavé sledovat, jak si povede v klinických testech u lidí.