Nový rekord: Nejvzdálenější galaxie, jakou jsme kdy spatřili

04.03.2016 - Martin Reichman

Hubbleův vesmírný teleskop se do důchodu rozhodně nechystá. Podařilo se mu pořídit snímek vůbec nejvzdálenější galaxie, jakou jsme kdy spatřili

V pohádce by nejspíš příběh nového rekordu Hubbleova teleskopu začínal slovy: „Za devatero horami a devatero řekami…“ Galaxie GN-z11 se ve skutečnosti nachází ještě dál, mnohem dál.

V době, kdy tato galaxie již existovala, měl vesmír za sebou pouhá tři procenta svého současného věku (pro srovnání u 50letého člověka jsou tři procenta rok a půl). Spektroskopická měření Hubbleova teleskopu ukazují, že galaxie GN-z11 vznikla přibližně 400 milionů let po velkém třesku.

Rekordman Hubble

Zajímavostí je, že pozorování takto vzdálených objektů by mělo být mimo teoretické možnosti Hubbleova teleskopu. Vědci předpokládali, že takto vzdálené objekty zobrazí až připravovaný teleskop Jamese Webba. Hubble ale podobně jako již tolikrát v minulosti překonal veškerá očekávání.

TIP: Metuzalém: Objevili vědci nejstarší hvězdu ve vesmíru?

Galaxie byla objevena díky efektu gravitační čočky. Gravitační čočka funguje podobně jako lupa - díky tomu, že velmi hmotné objekty ohýbají a zesilují světlo, je možné objekty vzdálené natolik, že bychom je běžnou pozorovací technikou neměli šanci vidět.

Předchozím vesmírným rekordmanem byla galaxie EGSY8p7 s hodnotou rudého posuvu 8,68, galaxie GN-z11 má tuto hodnotu 11,1. Rudý posuv je prodloužení vlnové délky elektromagnetického záření na straně přijímače. Toto prodloužení je způsobené vzdalováním vysílače od přijímače - čím rychleji se vysílač od přijímače vzdaluje, tím je rudý posuv větší a naopak. Znamená to, že zatímco galaxie EGSY8p7 pochází z doby reionizace vesmíru, galaxie GN-z11 je minimálně o 150 milionů let starší.

Pokud chcete získat alespoň hrubou představu kde leží nejvzdálenější galaxie jakou jsme kdy spatřili, podívejte se na animaci zpracovanou vědci ESA:

spacetelescope.org

• Zdroj fotografií: NASA, ESA, P. Oesch