Nový výzkum: Pokojové rostliny nečistí vzduch v domácnosti

09.11.2019 - Stanislav Mihulka

Květiny a rostliny si domů pořizujeme především proto, aby nám zpříjemnily prostředí a vytvořily útulný domov. Dlouhá léta se ale také traduje, že dokážou pročistit ovzduší. Nový výzkum tuto tezi ale vyvrací

Již mnoho let se traduje, že pěstování rostlin v domácnosti má blahodárný vliv na vzduch, který uvnitř lidé dýchají. Američtí vědci se rozhodli ověřit, jak je to doopravdy. Jejich výzkum ukazuje, že tradiční představy jsou nejspíš úplně mimo. Dospěli k tomu analýzou řady dřívějších výzkumných prací za posledních 30 let.

Badatelé dospěli k závěru, že by bylo nutné pěstovat v místnosti doslova stovky rostlin, aby se jich vliv na vzduch v této místnosti alespoň přiblížil efektu, který má na vzduch zcela jednoduchý úkon – otevření oken. Vše nasvědčuje tomu, že za představy o mocném působení rostlin může velmi vlivný výzkum NASA z roku 1989, který zjistil, že rostliny odstraňují z ovzduší těkavé organické látky. Podobné výzkumy ale obvykle neprobíhají v reálném prostředí. A podle novějších studií je dokonce možné, že některé rostliny těkavé organické látky naopak vylučují do prostředí.

TIP: Phytl Signs: Budeme si v budoucnu povídat s rostlinami?

I když by ale pokojové rostliny neměly příznivý vliv na čistotu ovzduší v místnosti, rozhodně to neznamená, že je jejich pěstování k ničemu. Láska či alespoň kladný vztah k rostlinám spojuje lidi rozmanitých kultur po celém světě a očividně ji máme ve svých genech. Pro naše dávné předky byly rostliny významné a my dál neseme jejich dědictví. Jejich společnost nás těší.