Nový výzkum potvrzuje, že raptoři používali své mohutné drápy k přišpendlení kořisti

Pozorování jihoamerických seriem rudozobých napovídá, jakým způsobem využívali druhohorní raptoři své nebezpečné drápy na nohou

18.01.2023 - Stanislav Mihulka

Dinosauří minulost se do jisté míry odráží v dnešních ptácích. Je patrná například u seriem rudozobých (Cariama cristata), pozoruhodných, téměř výhradně pozemních velkých dravých ptáků z Jižní Ameriky. Jsou to nejbližší žijící příbuzní třetihorních „hrůzoptáků“ z čeledi Phorusrhacidae a je to na nich znát. Jihoameričtí farmáři je dokonce využívají k hlídání slepic před dravci a lidskými vetřelci.

Srovnání Seriema rudozobá a hrůzopták Phorusrhacidae. (zdroj Wikimedia Commons, Danilo.camargoCharles R. Knight, CC0)

Pro paleontology představují seriemy unikátní možnost studovat chování dávno vyhynulých raptorů, i když je samozřejmě nutné brát taková srovnání s určitou rezervou. Podobnosti nedávno využil tým odborníků, který vedl paleontolog Taylor Oswald z Univerzity Brighama Younga v Utahu.

Co prozradily seriemy ze zoo?

Badatelé sledovali chování seriem rudozobých chovaných v zoologických zahradách a safari parcích v Phoenixu a v Salt Lake City. Pro seriemy je typickým znakem mohutný srpovitě zahnutý dráp na druhém prstu obou nohou, který se nápadně podobá drápům dravých druhohorních dinosaurů z čeledi Dromaeosauridae. Pozorování ukázala, že seriemy používají své „vražedné drápy“ velmi specifickým způsobem.

Ptáci těmito drápy „přišpendlí“ svou kořist k zemi, ať už jde o hmyz, ještěrky, hlodavce, ptáky nebo třeba hady, a následně ji trhají zobákem. Oswald a jeho kolegové z toho vyvozují, že se raptoři zřejmě chovali podobným způsobem a své drápy, které důvěrně znají fanoušci filmové série o Jurském parku, používali spíše k přidržování kořisti. Výsledky svého výzkumu vědci zveřejnili v odborném časopise Journal of the Arizona-Nevada Academy of Science.

TIP: Jurský park se mýlil: Obávaní raptoři zřejmě nelovili ve smečkách

Zjištění Oswaldova týmu jsou v souladu s teorií RPR (podle anglického Raptor Prey Restraint) z roku 2011, která právě takové používání drápů u raptorů předpokládá. Druhohorní raptoři menších velikostí podle všeho lovili podobnou kořist jako seriemy, včetně bezobratlých, ještěrů, hadů, malých dinosaurů i tehdejších savců.