Objev planety Uran

Uran na snímku sondy Voyager 2 (1986) -<p>Uran představuje třetího největšího člena Sluneční soustavy a pozoroval jej zřejmě už před naším letopočtem Hipparchos, který ho však mylně pokládal za hvězdu.</p>
Uran na snímku sondy Voyager 2 (1986) -

Planetu Uran objevil v roce 1781 pomocí dalekohledu vlastní výroby anglický astronom německého původu William Herschel. Uran byl první objevenou planetou, která nebyla známa již od dávných časů, a ačkoliv byl při mnoha příležitostech pozorován již dříve, vždy byl mylně považován za další hvězdu. Nejstarší zaznamenané pozorování se datuje do roku 1690, když jej anglický astronom John Flamsteed katalogizoval jako 34. hvězdu souhvězdí Tauri.

TIP: Historie hledání planet: Uran byl nalezen náhodou, považovali jej za kometu

Herschel nově objevenou planetu pojmenoval původně Georgium Sidus (Hvězda krále Jiřího) na počest anglického krále Jiřího III. Toto jméno se však mimo Británii neujalo. Na návrh Jeromeho Lalanda jej francouzští astronomové začali nazývat Herschel, zatímco Němec Johann Bode prosadil jméno Uran po řeckém bohu.

TIP: Fakta o měsících Uranu: 216 let hledání a nových objevů