Objev senzoru spermie pomůže s antikoncepcí i s léčbou neplodnosti

07.05.2019 - Stanislav Mihulka

Nově objevená molekula by mohla potěšit neplodné muže i muže, kteří naopak chtějí svou plodnost držet na uzdě

Setkání spermie s vajíčkem a následné oplození vypadá na první pohled docela jednoduše. Ve skutečnosti jde ale o velmi složitý proces, na jehož ovládání se podílí celá řada různých faktorů. Američtí vědci nedávno vystopovali klíčovou molekulu, která funguje jako senzor spermie a rozhoduje o její aktivaci a navedení směrem k vajíčku.

Odborníci už delší dobu věděli, že spermie mají k dispozici proteinový komplex CatSper, který používají jako detektor okolního prostředí. S jeho pomocí zjišťují například kyselost v reprodukčních orgánech ženy. Zatím ale nikdo přesně nevěděl, jak CatSper vlastně funguje. Nově objevená molekula dostala jméno EFCAB9. Jde o protein, který hraje roli dlouho hledaného senzoru pro komplex CatSper a zajišťuje, že spermie dokáže reagovat na okolní prostředí.

TIP: Rozsáhlý výzkum potvrzuje: Mužům z vyspělých zemí kvapem ubývají spermie

Objev molekuly EFCAB9 by podle vědců mohl vést hned ke dvěma zdánlivě protichůdným využitím. Na jedné straně ho bude možné využít pro léčbu mužů, kteří mají problém s plodností. Zároveň by se ale mohl velmi dobře uplatnit při vývoji nových typů antikoncepce, které nezasahují do citlivého systému pohlavních hormonů.