Objev ze záhrobí: Data dávno odstaveného teleskopu přinesla rekordní exoplanetu

04.04.2022 - Stanislav Mihulka

Analýza gravitačních mikročoček v datech teleskopu Kepler z roku 2016 vyústila v objev exoplanety vzdálené úctyhodných 17 tisíc světelných let

<p>Teleskop Kepler ukončil misi na podzim 2018, jeho data ale stále přinášejí nové objevy.</p>

Legendární lovec exoplanet, teleskop Kepler, oficiálně ukončil svou činnost 30. října 2018. Do té doby objevil více než 2 700 potvrzených exoplanet. Jak se ale ukazuje, data tohoto vesmírného teleskopu dál přinášejí pozoruhodné objevy. Důkazem toho je i nedávný objev nové exoplanety, tentokrát v rekordní vzdálenosti, pokud jde o exoplanety objevené teleskopem Kepler.

Tým vedený odborníky britského centra Jodrell Bank Center for Astrophysics analyzoval data teleskopu Kepler z roku 2016 a našel v nich exoplanetu s označením K2-2016-BLG-0005Lb. Je to prakticky dvojče našeho Jupiteru, pokud jde o hmotnost planety a její vzdálenost od hvězdy.

Nový rekord teleskopu Kepler

Objevená exoplaneta je pozoruhodná svou vzdáleností od nás. Podle vědců se nachází 17 tisíc světelných let od nás. Pro teleskop Kepler jde o nový rekord, který zhruba dvojnásobně překračuje doposud největší vzdálenost exoplanety objevené tímto zařízením.

TIP: Fenomenální teleskop Kepler se rozloučil pozorováním neobvyklé supernovy

David Specht a jeho spolupracovníci objevili zmíněnou exoplanetu neobvyklým způsobem – pomocí gravitačního mikročočkování. Tato metoda je založená na deformaci obrazu hvězdy působením gravitace exoplanety na prolétající světelné paprsky.

Vědci použili nové metody zpracování dat a nové vyhledávací algoritmy, s jejichž pomocí objevili několik slibných signálů možných gravitačních mikročoček. Z jednoho signálu se nakonec vyklubala zmíněná exoplaneta. Jak podotýká Eamonn Kerin, rovněž z centra Jodrell Bank, který byl členem výzkumného týmu: „Kepler nebyl navržen pro hledání exoplanet pomocí gravitačních mikročoček. Proto je v mnoha směrech úžasné, že se to povedlo.