Obří komunikační satelit rozlítil astronomy: Volají po přísnější regulaci a zákazech

Nová studie potvrzuje, že komunikační satelit BlueWalker 3 patří mezi 10 nejjasnějších objektů na obloze. Kvůli světelnému znečištění volají astronomové po přísné regulaci a zákazech.

06.10.2023 - Martin Reichman

Loni v září vynesla raketa Falcon 9 do vesmíru další várku satelitů Starlink. Kromě nich ale na oběžnou dráhu dopravila i obří prototyp komunikačního satelitu společnosti AST SpaceMobile. Krátce po uvedení tohoto satelitu do provozu se ozvali astronomové – ukázalo se totiž, že BlueWalker 3, jak se komunikační satelit jmenuje, je mimořádně jasný a výrazně komplikuje pozorování noční oblohy.

Problém satelitu BlueWalker 3 je v jeho velikosti – jeho anténní pole čítá 64 metrů čtverečních a je tak největším komerčním satelitem na oběžné dráze. Obří plocha odráží velké množství světla a zejména na noční obloze jasně září. Dřívější výtky astronomů nyní potvrzuje i nová studie, která hodnotila jasnost satelitu. Ukázalo se, že BlueWalker 3 patří mezi desítku nejjasnějších objektů na nočním nebi.

Nebezpečná jasnost

Míra světelného znečištění, které BlueWalker 3 a další podobná zařízení produkují, má podle vědců řadu vážných negativních dopadů. Mohou například zkreslovat pozorování oblohy a tím skrýt potenciálně nebezpečné blízkozemní objekty. Světelné znečištění také negativně ovlivňuje cirkadiánní rytmy lidí a migrační vzorce zvířat.

Část vědecké obce proto volá po sjednocujících pravidlech, která by nastavovala závazný rámec pro světelné znečištění způsobované satelity. Najdou se ale i tací, kterým regulace nestačí a volají po přísných zákazech. Patří mezi ně například astronom Fabio Falchi, který se problematice světelného znečištění věnuje již 25 let. Podle Falchiho jsou astronomové v tomto směru příliš přizpůsobiví. Noční oblohu považuje Falchi za nehmotné kulturní dědictví a vypouštění jasných satelitů vnímá jako útok na toto dědictví.

TIP: Astronomové varují: Satelity Starlink poškozují tisíce snímků z vesmíru

Podle mluvčího AST SpaceMobile se firma nezříká své odpovědnosti a aktivně hledá přijatelná technická řešení. Vývojáři společnosti podle mluvčího spolupracují s NASA s cílem nalézt vhodné průmyslové řešení, které by světelné znečištění omezilo. Jako příklad firma uvádí řízený náklon satelitů, využití antireflexních materiálů a sdílení informací o pohybech satelitů s vědeckou obcí.