Velký a jasný komunikační satelit Blue Walker 3 rozzlobil astronomy

Nově vypuštěný prototyp komunikačního satelitu BlueWalker 3 je jedním z nejjasnějších objektů na noční obloze. V budoucnu by jich na oběžné dráze mohla působit až stovka

05.12.2022 - Stanislav Mihulka

Krásy noční oblohy jsou v dnešní době stále více ohrožené světelným znečištěním, a také provozem a odpadem na oběžné dráze. Donedávna bylo pozorování satelitů na obloze poměrně vzácným a zajímavým zážitkem. S příchodem početných konstelací satelitů se to ale mění. Z průletu satelitů se stává rušivý element, který ohrožuje především astronomická pozorování.

Astronomové mají již několik let problém s konstelací Starlink, kterou postupně buduje společnost SpaceX. Jde o momentálně největší konstelaci satelitů – jejich počet již nyní převyšuje tři tisíce kusů a v dohledné budoucnosti by měl dál významně narůstat. Blue Origin plánuje vypustit více než 3 200 satelitů Project Kuiper, AST SpaceMobile zase okolo 100 satelitů BlueBird.

Příliš jasný satelit

Americká společnost AST SpaceMobile nedávno vypustila prototyp satelitu BlueBird, nazvaný BlueWalker 3, který způsobil značnou nevoli mezi astronomy. Satelit, který má sloužit k testování patentované technologie pro připojení k mobilním telefonům ve vesmírném prostředí, nejprve nebyl příliš viditelný. To se ale změnilo po rozložení jeho 64 metrů čtverečních velkého telekomunikačního systému.

Problém je v tom, že povrch satelitu BlueWalker 3 velmi dobře odráží sluneční záření. Kvůli tomu se z něj stal jeden z nejjasnějších objektů na noční obloze. Budoucí satelity BlueBird navíc ve své finální podobě mají být ještě větší a jasnější než prototyp BlueWalker 3.

TIP: Astronomové varují: Satelity Starlink poškozují tisíce snímků z vesmíru

Podle mnohých jde o velmi nešťastný trend a nemusí být daleko doba, kdy se nebude možné podívat na noční oblohu, aniž by výhled nerušily zářící satelity. Pro astronomy jsou tyto satelity hrozbou nejen pokud jde o pozorování ve viditelné oblasti záření, ale také v radioastronomii, které dělá problémy rádiový provoz satelitů.