Obří „Ledovec soudného dne“ v Antarktidě už visí jen na vlásku

Robotická ponorka zmapovala dno v oblasti ledovce Thwaites. Z jejího průzkumu vyplývá, že již brzy můžeme čekat velké změny, které rozhodně nebudou k lepšímu…

12.09.2022 - Stanislav Mihulka

Do Amundsenova moře na západě Antarktidy, v zálivu Pine Island Bay, ústí ledovec Thwaites. Přezdívá se mu „Ledovec soudného dne“, protože je považován za velmi nestabilní a zároveň jde o skutečného obra – svou rozlohou odpovídá Floridě. Vědci toto ledové monstrum pečlivě sledují, protože existuje reálná možnost, že s jeho zhroucením může dojít k vzestupu globání hladiny oecánů o 0,9 až až 3 metry.

Ledovec Thwaites nicméně taje a a jeho tání se kvůli narůstající teplotě planety zrychluje. V dnešní době je jeho tání dvojnásobné oproti době před pouhými 30 lety. Odborníci mezinárodní výzkumné skupiny International Thwaites Glacier Collaboration odhadují, že v současné době přichází ročně zhruba o 45 miliard tun ledu.

Robotická ponorka pod ledovcem

Mezinárodní tým vědců, které vedl geolog a oceánograf Alastair Graham z Univerzity jižní Floridy nedávno zmapoval oblast dna pod ledovcem Thwaites, kde se nachází vyčnívající hřeben, známý jako „boule“, asi 650 metrů pod povrchem. Jde o jedno z míst, kde se Thwaites v minulosti dotýkal mořského dna. Badatelé k výzkumu použili robotickou ponorku Rán, pojmenovanou podle severské bohyně bouří a manželky boha moří Aegiho.

Rán strávila asi 20 hodin skenováním mořského dna o rozloze asi 13 kilometrů čtverečních. Grahamův tým analyzoval získaná data a odvozoval z nich dřívější chování ledovce. Na základě získaných dat vědci dospěli k závěru, že vzhledem ke globálnímu oteplování může dojít k situaci, kdy se ledovec posune ze současného bodu dotyku, který je asi 300 metrů pod povrchem a začne tát ještě mnohem rychleji. Badatelé publikovali své výsledky v časopisu Nature Geoscience

TIP: Robotická ponorka Icefin prozkoumala spodní část Thwaitesova ledovce

Podle mořského geofyzika Roberta Lartera z britské výzkumné společnosti British Antarctic Survey ledovec Thwaites teď opravdu visí jen na vlásku. V krátké době podle něj můžeme očekávat velké změny. „Jakmile ledovec ustoupí za dnešní bod dotyku, což je mírný hřeben, během krátké doby se může rychlost jeho tání zdvojnásobit,varuje geofyzik Larter.