Odborníci z NASA varují: Podmořský „Žraločí vulkán“ začíná soptit

22.05.2022 - Stanislav Mihulka

Podmořský vulkán Kavachi v Šalamounových ostrovech zesílil svou aktivitu. Podle odborníků lze v dohledné době očekávat mohutnou sopečnou erupci.

<p>Kavachi je jednou z nejaktivnějších podvodních sopek Tichého oceánu.</p>

Podmořský vulkán Kavachi v oblasti Šalamounových ostrovů, který se nachází 24 kilometrů jižně od ostrova Vangunu, patří k nejaktivnějším podmořským vulkánům Pacifiku. Vystupuje z mořského dna v hloubce asi 1,2 kilometru a jeho vrchol je v současné době zhruba 20 metrů pod hladinou. Podle odborníků programu „Smithsonian Global Volcanism Program“ tento vulkán vstoupil na konci loňského roku do eruptivní fáze.

Na snímku satelitu Landsat, jižně od ostrova Vangunu, je patrná odlišně zbarvená voda kvůli erupci vulkánu Kavachi. (foto: NASA Earth Observatory, Joshua StevensCC BY-SA 4.0)

Satelitní snímky z letošního dubna a května odhalily, že probíhající soptění výrazně zbarvuje mořskou vodu v okolí. Vědci se domnívají, že by mohla přijít další mohutná erupce. Kavachi je aktivní prakticky neustále, i když intezita jeho soptění se mění. Velkých erupcí jsme byli naposledy svědky v letech 2014 a 2007. Víme, že umí takzvané freatomagmatické erupce, které jsou extrémně explozivní. Dochází k nim, když se vystupující magma či láva dostane do kontaktu s vodou.

Žraločí svět

Vědci sopce Kavachi přezdívají „Žraločí vulkán“, protože v jeho okolí žije velké množství žraloků, především kladivounů bronzových (Sphyrna lewini) a žraloků hedvábných (Carcharhinus falciformis). Podle všeho jim nevadí horká, kyselá voda, která je plná sloučenin síry.

TIP: Největší známá podmořská erupce dala vzniknout novému masivnímu vulkánu

V kráteru vzniklo bohaté společenstvo ryb a dalších živočichů, jimiž se žraloci živí. Právě žraloci a další osazenstvo kráteru se pravděpodobně stanou oběťmi nadcházející erupce. V minulosti jich už ale zažili celou řadu a jejich populace se zřejmě opět rychle namnoží a budou dál prosperovat v extrémním prostředí „Žraločího vulkánu“.