Odkud se na Zemi bere vzácný izotop helium-3?

Helium-3 představuje stopu vedoucí až k samotnému počátku vesmíru.

08.04.2023 - Michal Švanda

Při zrodu vesmíru se vytvořila chemicky jen velmi chudá směs prvků. Od samého počátku převažoval vodík s heliem a pouze malé množství několika těžších elementů. Všechny ostatní prvky periodické tabulky vznikaly až následně, v nitrech hvězd či při explozivních událostech

Některé izotopy pocházejí téměř výhradně z Velkého třesku, včetně helia-3, v jehož jádře nalezneme dva protony a jen jeden neutron. Daný prvek představuje skutečnou stopu vedoucí až k samotnému počátku vesmíru a na Zemi je měřitelný, protože uniká z jádra, kde byl v době formování planety uvězněn. Každý rok proniknou zemskými obaly asi dvě kila zmíněného vzácného izotopu.

Určení celkové koncentrace helia-3 v jádře Země patří mezi klíčové kroky pro zjištění, ve které části prasluneční mlhoviny se naše planeta před více než čtyřmi miliardami let zrodila: Současná měření ukazují, že odhadovaná koncentrace odpovídá vnitřním oblastem mlhoviny. Modely a interpretace utváření planetárních soustav tak dostávají nové omezující podmínky.