Okem mimozemšťana: Jak asi vypadá Země z okolního vesmíru?

28.08.2019 - Stanislav Mihulka

Astronomové mají poměrně slušnou představu, jak by mělo vypadat dvojče naší Země. Jak by ale na hypotetické mimozemské pozorovatele působila naše planeta? Považovali by ji za životaschopnou?

<p>Jak vidí mimozemšťané naši planetu?</p>

Jak vidí mimozemšťané naši planetu?

Země je v současnosti jedinou známou planetou, na níž existují podmínky prokazatelně dlouhodobě udržitelné pro životní formy. Mohla by ale podobná planeta existovat za hranicemi Sluneční soustavy? Vědci věří, že ano.

První exoplaneta byla objevena až v roce 1988, pak se ale s planetami za hranicemi Sluneční soustavy doslova roztrhl pytel. V dnešní době astronomové znají již přes 4 100 a s jejich rostoucím počtem se zvyšují šance, že některé z nich budou velmi podobné Zemi. Otázkou je, jak takové planety poznat.

Pokud je v okolním vesmíru, řekněme v blízkých oblastech Mléčné dráhy, nějaká mimozemská civilizace, není vyloučeno, že i oni hledají planety vhodné k životu. Jak by ale astronomové takové civilizace viděli z velké dálky naši Zemi? Poznali by ze svých pozorování, co je Země zač?

Země pohledem z vesmíru

Tým amerického institutu California Institute of Technology se to rozhodl zjistit. Začali tím, že si pořídili 10 tisíc snímků amerického satelitu Deep Space Climate Observatory, který zkoumá kosmické počasí a pozoruje Zemi z odstupu. Pak tyto snímky zpracovali a upravili tak, jak by bylo vidět Zemi z dálky naši přístroji a metodami.

TIP: Pravděpodobnost, že je Země obyvatelnou planetou, je jen 82 %. Cože?

Náročné analýzy ukázaly, že by mimozemští astronomové mohli díky pozorování změn světelného záření a odrazivosti povrchu Země odvodit, že na Zemi jsou kontinenty a mraky. Jejich stopy ale nejsou nijak zvlášť zřetelné. Poznatky z tohoto výzkumu by teď mohli využít astronomové, kteří pátrají po planetách podobných Zemi v našem okolí.