Opeřená Mléčná dráha: Vědci našli první „pírko“ naší Galaxie

26.11.2021 - Stanislav Mihulka

Astronomové získali důkaz, že Mléčná dráha je „opeřená“ spirální galaxie

<p>Díky infračerveným fotografiím ze Spitzerova vesmírného dalekohledu vědci zjistili, že struktuře Galaxie dominují pouze dvě hlavní ramena vinoucí se z obou konců galaktické příčky.</p>

Ve vesmíru kolem sebe pozorujeme velké množství spirálních galaxií. Mají společný základní tvar, v řadě detailů se ale liší. Astronomové si pro ně vymysleli svéráznou „taxonomii“, která tyto struktury popisuje. Zahrnuje i struktury, které „vyčnívají“ ze spirálních ramen. Podle tvaru a úhlu, pod kterým takové struktury vystupují, rozlišují například větve (branches), třísky (splinters) nebo pírka (feathers).

Cizí galaxie pozorujeme relativně snadno. S Mléčnou dráhou je to ale úplně jiné – je to naše domovská galaxie, takže se na ni díváme zevnitř. Proto je velmi obtížné zkoumat strukturu Mléčné dráhy. Mezinárodní tým astronomů nedávno dosáhl významného úspěchu a zřejmě vystopoval první „pírko“ Mléčné dráhy. Jde o strukturu tvořenou chladným plynem, převážně vodíkem a heliem, jejíž tvar vlastně ani moc nepřipomíná pírko, ale spíše sinusoidní vlnu.

Vlna Gangotri

Astronomové strukturu pojmenovali Gangotri Wave, tedy Vlna Gangotri, podle ledovce, který napájí řeku Gangu. Vlna Gangotri (na diagramu zeleně) měří cca 6 až 13 tisíc světelných let a nalézá se ve vzdálenosti asi 17 tisíc světelných let od centra Galaxie. Její celková hmotnost je minimálně 9 milionů Sluncí.

TIP: Svižní superobři: Spirální supergalaxie rotují extrémní rychlostí

Vlnu Gangotri vědci vystopovali díky pečlivé analýze rozložení oxidu uhelnatého, který byl pozorován v rámci několik projektů průzkumu oblohy. Jak je v těchto případech obvyklé, oxid uhelnatý představuje jen malé procento plynu v takové struktuře, na rozdíl od jiných plynů se ale mnohem lépe sleduje našimi teleskopy.