Orbitální procházky: Rusko plánuje vesmírné výstupy pro turisty

01.07.2020 - Stanislav Mihulka

V roce 2023 se údajně objeví první vesmírní turisté ve volném vesmírném prostoru

<p>Astronauti na procházce v okolí ISS</p>

Astronauti na procházce v okolí ISS

Ve vesmíru už bylo pár turistů. Jejich pobyt se ale doposud omezoval na vesmírnou stanici. Ruská společnost Energia minulý týden oznámila, že v roce 2023 plánuje první turistický výstup do vesmíru. Vyplývá to ze smlouvy, kterou Energia podepsala s americkou společností Space Adventures.

Podle této smlouvy by se měli v roce 2023 podívat na ISS dva turisté. Jeden z nich by měl během tohoto vesmírného zájezdu vystoupit do volného prostoru. K výstupu poslouží ruská část ISS a turistu by měl doprovodit profesionální ruský kosmonaut. Podle reklamního textu na webu Space Adventures půjde o zcela výjimečnou a vzrušující zkušenost.

Vesmírní turisté soukromých společností

Oznámení přišlo pouhý den poté, co NASA podepsala s americkou společností Virgin Galactic Richarda Bransona smlouvu „Space Act Agreement“. Tato smlouva zahrnuje cesty na vesmírnou stanici, které mohou využít i turisté, po speciálním tréninku ve Spojených státech. Pro NASA, stejně jako pro ruské partnery, je přínosné, že dosluhující ISS nabídne další možné využití. A v NASA zase využijí zkušenosti a znalosti Virgin Galactic s komerčním prostředím a vesmírným průmyslem.

TIP: Blamáž na ISS: NASA musela zrušit první čistě ženský výstup do volného prostoru

Jistě není náhodou, že se tyto smlouvy uzavírají krátce poté, co SpaceX Elona Muska úspěšně dopravila dva astronauty na ISS, čímž ukončila téměř desetiletý monopol Ruska. A ještě předtím SpaceX v březnu oznámili, že počítají s vesmírnou turistikou již v příštím roce, tedy 2021, kdy chtějí poslat k ISS loď Crew Dragon se třemi lidmi.

Phys.org