Otužování se vyplácí: Koupání ve studené vodě zřejmě chrání proti demenci

21.10.2020 - Stanislav Mihulka

Kdo se nebojí ledové vody, získá jako bonus vyšší aktivitu proteinu, který chrání mozek před demencí

Londýn je jedním z míst, kde jsou v zimě k vidění otužilci, kteří se nebojí vykoupat ve vodě, jejíž teplota se blíží bodu mrazu. Jak ukazuje nový, doposud nepublikovaný výzkum odborníků britské Cambridge University, lidé, kteří takovou zábavu podstoupí, mohou získat příjemný zdravotní bonus.

Živá voda pro náš mozek

Šéfka institutu Dementia Research Institute Giovanna Mallucci a její kolegové studovali Londýňany, kteří se pravidelně věnují plavání ve studené vodě. Ukázalo se, že tito lidé mají zvýšenou hladinu proteinu RBM3, který hraje klíčovou úlohu ve znovuvytváření spojů mezi neurony v mozku.

Mozkové buňky jsou propojené ohromným množstvím synapsí, které jsou zásadní pro fungování nervové tkáně. Tato spojení se sice občas ztrácejí, mozek je ale v určité míře dokáže obnovovat. Pokud tato schopnost mozku slábne, dochází k celkovému poklesu počtu spojení mezi mozkovými buňkami. To bývá příčinou rozvoje demence a podobných neurologických poruch.

TIP: Ledové potěšení: Je otužování skutečně zdravé?

Dřívější výzkum na hibernujících myších ukázal, že fungování proteinu RBM3 v obnovování nervových spojení v mozku posiluje „chladový šok“, tedy ochlazení a následné ohřátí těla. Výzkum londýnských otužilců potvrdil, že u lidí tento mechanismus funguje podobným způsobem a že se může projevit na dlouhodobé kondici, nejen té fyzické, ale i duševní.