Pěkný úlovek: Astronomové pořídili první snímek nového miniměsíce

04.03.2020 - Stanislav Mihulka

Osmimetrový teleskop Gemini North zachytil potenciální miniměsíc o velikosti automobilu

<p>Snímek potenciálního miniměsíce Země <strong>2020 CD3</strong>, pořízený 8metrovým teleskopem Gemini North</p>

Snímek potenciálního miniměsíce Země 2020 CD3, pořízený 8metrovým teleskopem Gemini North

Země má jediný a na poměry ve Sluneční soustavě přímo obrovský Měsíc. Kromě toho také čas od času k sobě přitáhne maličká tělesa, která se mohou proměnit v dočasný miniměsíc. Podle všeho k tomu dochází poměrně často, přesto vědci doposud spolehlivě objevili jen jediný takový miniměsíc.

Astronomové Kacper Wierzchos a Teddy Pruyne, kteří pracovali na pozorování v programu Catalina Sky Survey americké observatoře Lunar and Planetary Laboratory v arizonském Tusconu, objevili 15. února 2020 druhý takový miniměsíc. Objekt, který svou velikostí odpovídá přibližně automobilu, dostal provizorní označení 2020 CD3.

Miniměsíc nebo maxiodpad?

Badatelé na americké Gemini Observatory, která se nachází na slavné havajské vyhaslé sopce Mauna Kea, si 24. února připsali zajímavý úlovek, když se jim podařilo první snímek tohoto tělesa. Podle vedoucího pozorování Grigoriho Fedoretse zatím není úplně jasné, zda jde skutečně o přírodní objekt, tedy jeden z kosmických balvanů. Může to být také nějaký velký kus vesmírného odpadu, který se teď „povaluje“ v okolí naší planety. V takovém případě by se z něj miniměsíc oficiálně stát nemohl.

TIP: Země a Měsíc nejsou sami: Doprovází je miniměsíce a kvazisatelity

Na snímku je patrná malá světlá tečka, která představuje objekt 2020 CD3. Barevné čáry jsou ve skutečnosti hvězdy. Potenciální miniměsíc se totiž oproti hvězdám rychle pohybuje a osmimetrový teleskop Gemini North, který snímek pořídil, se musel pohybovat s ním. Astronomové jsou přesvědčeni, že pokud jde o přírodní objekt, bude miniměsícem Země jen krátkou dobu. Zřejmě v průběhu dubna by měl zase odletět z oběžné dráhy pryč do okolního vesmíru.