Perfektní start: Raketa Antares vynesla loď Cygnus se 4 tunami nákladu

Kosmická loď Cygnus míří k Mezinárodní vesmírné stanici se zásobami a zajímavými experimenty

04.11.2019 - Stanislav Mihulka

V sobotu 2. listopadu 2019 se na cestu k Mezinárodní vesmírné stanici ISS vydala po vydařeném startu zásobovací mise Cygnus NG-12. Na oběžnou dráhu ji vynesla raketa Antares 230+, která startovala z kosmodromu MARS (Mid-Atlantic Regional Spaceport), který se nachází v prostoru kosmodromu NASA Wallops Flight Facility, na ostrově Wallops u východního pobřeží USA.

Jak robotickou zásobovací loď loď Cygnus, tak i nosnou raketu Antares v současné době vyrábí a provozuje společnost Northrop Grumman. Cygnus NG-12 je první misí nového kontraktu NASA „Commercial Resupply Services phase 2“, který zahrnuje 2 lety kosmické lodi Cygnus a 6 letů kosmické lodi Dragon 2 společnosti SpaceX.

Mise Alana Beana

Mise Cygnus NG-12 nese označení „Alan Bean“, podle amerického astronauta, který byl čtvrtým člověkem na Měsíci, během mise Apollo 12, a rovněž byl členem posádky mise Skylab 3. Bean zemřel v roce 2018. Loď Cygnus veze k ISS 3,7 tuny nákladu, včetně vědeckých experimentů, vybavení a náhradních dílů, a zásob.

TIP: Soukromá premiéra: Nákladní loď Cygnus zamířila poprvé k ISS

Součástí nákladu je i unikátní trouba na pečení sušenek a dalších dobrot, kterou vyvinuly společnosti NanoRacks a Zero G Kitchen. Posádku ISS brzy čeká první pečení ve vesmíru. Astronauti budou rovněž testovat vestu AstroRad, kterou vyvinul izraelsko-americký startup StemRad, a která by měla chránit astronauty před kosmickým zářením. Vesta AstroRad by se měla uplatnit při letech na Měsíc nebo také na Zemi v případech, kdy lidem budou hrozit velké dávky záření.

Bill Ingalls/NASA