Pestrá paleta lítostek: Seznamte se s květy exotických dračích rostlin

18.12.2017 - Pavel Sekerka

Lítostky neboli arizémy jsou bohatý rod hlíznatých áronovitých rostlin, které existují v mnoha pestrých podobách s neobyčejně tvarovanými květenstvími.

Květenství některých druhů lítostek jsou velice atraktivní, proto patří k žádaným zahradním rostlinám. U nás jsou, až na několik výjimek, poměrně citlivé na přezimování.

Květenství lítostek má podobnou stavbu jako květenství většiny árónovitých rostlin. Palice je obalena toulcem, který je často zakončený víčkem, jež chrání vnitřek květenství před deštěm. Na spodní straně palice jsou květy pestíkové, nad nimi je někdy zavěšen pruh sterilních pestíkovitých květů. Poté následují květy prašníkové a opět pruh sterilních květů. Palice pak směrem vzhůru pokračuje částí bez květů, takzvaným přívěskem. Ten může být kyjovitý, krátký a celý schovaný pod toulcem, nebo naopak vyčnívá ven, je tenký a velice dlouhý.

TIP: Lítostky s ďábelskou pověstí aneb Rod indiánského tuřínu

Opylování květů většiny druhů lítostek zajišťuje drobný dvoukřídlý hmyz, především bedlobytky. Ty si květenství kvůli výrazné vůni pletou s houbami nebo zrajícím ovocem. Snaží do něj naklást vajíčka, ale uvnitř zjistí, že se nejedná o živnou rostlinu. Bedlobytka tedy vyleze ven a hledá další houbu. Často se pak opět zmýlí a navštíví nové květenství, na něž přenese pyl. Na rozdíl od áronů není hmyz v květu zadržován delší dobu. Bedlobytky jsou totiž krátkověké a dvoudenní uvěznění by pro ně bylo smrtící. Rostlina by pak z takového opylovače neměla žádný prospěch.

Květenství lítostek může být jednodomé (jsou v něm jak samčí, tak samičí květy), nebo dvoudomé. Pohlaví květenství se přitom u dvoudomých druhů může během života měnit. Mladé či slabší rostliny mají jen květy prašníkové, u starších silnějších rostlin je možné najít buď jen květy pestíkové, nebo prašníkové i pestíkové květy zároveň. Pokud rostlina předčasně přijde o listy, může původně samičí rostlina následující rok vykvést květy samčími.

• Zdroj fotografií: David Vojtuš