Planetární sonda MRO odhalila pozůstatky doby ledové na Marsu

27.05.2016 - Martin Reichman

Zatímco na Zemi skončila poslední doba ledová před 10 000 lety, od poslední doby ledové na Marsu uběhlo již 400 tisíc let

Podobně jako letokruhy stromů, ukrývají i ledové vrstvy polárních čepiček na Marsu záznamy o dobách dávno minulých. Výzkum sondy Mars Reconnaissance Orbiter (MRO), která na oběžné dráze rudé planety působí již 10 let, ukazuje, že poslední významnou klimatickou změnou prošel Mars před 400 tisíci lety. Přibližně před touto dobou zde podle vědců skončila marsovská doba ledová. Nová měření sondy MRO potvrzují i předchozí klimatické modely.

TIP: Nové snímky Marsu odhalují vodní led uvnitř kráteru

Stejně jako na Zemi se i na Marsu objem ledu na obou pólech mění během roku. Severní pól je z velké části pokrytý vodním ledem, na jižním pólu se nachází vrstva vodního ledu překrytá tuhým oxidem uhličitým (suchým ledem), který je, zejména během léta, velmi nestabilní.

10 let sondy MRO na oběžné dráze Marsu