Plísně z Mezinárodní vesmírné stanice vydrží obří dávky radiace

03.07.2019 - Stanislav Mihulka

Houževnaté plísně se staly nechtěnými průvodci astronautů ve vesmíru, s nimiž musíme do budoucna počítat

Plísně jsou všudypřítomné. Nejen na Zemi, ale jak se zdá, tak i na oběžné dráze. Na palubě Mezinárodní vesmírné stanice stráví astronauté mnoho času tím, že udržují místní plísně v rozumných mezích a zajišťují, aby se z nich nestala přímá hrozba pro zdraví astronautů.

Plísně jsou ale každopádně dost odolným protivníkem. Potvrzuje to i nový výzkum, podle něhož plísně, které rostou na ISS, mohou přežít i vysoké dávky tvrdého záření. To podle odborníků znamená, že by spory těchto plísní mohly dlouhodobě přežívat i mimo vnitřní prostor Mezinárodní vesmírné stanice.

Neobyčejně odolné plísně

Astrobiologové uspořádali se sporami plísní rodu Aspergillus a Penicillium, které rostou na ISS, sérii experimentů. Ukázalo se, že spory v pohodě přežijí rentgenové záření v dávkách 200× vyšších, než kolik by zabilo průměrného člověka. Spory těchto plísní také s přehledem zvládnou vysoké teploty, ultrafialové záření, působení agresivních chemikálií i sucho.

TIP: Nezvaní hosté: Vědci vystopovali nebezpečné bakterie na palubě ISS

Mikrobioložka Marta Cortesão z německého výzkumného centra a její spolupracovníci po zkušenostech s experimenty upozorňují, že odolnost plísní musíme zohlednit při plánování dlouhodobých pobytů ve vesmíru a především při čištění prostor vesmírných stanic a lodí. Už jsme věděli, že bakterie přežijí dlouhodobé cesty vesmírem, ať už uvnitř kosmických lodí anebo na jejich vnějších částech. Teď je jasné, že plísně to nejspíš zvládnou taky.

AGU